bamboe in kuip

• karin

hallo

wij hebben twee hele grote vasen gekocht voor bij de deur en als plant gekozen voor een bamboesoort. phyllostachys bissetti.

ga ik even googlen naar deze naam,zie ik dat deze niet geschikt is voor een kuip…baaaalen dus..

wie heeft hier ervaring mee??

vast bedankt!!

• carin

Ik las gisteren in een artikel dat geen enkele bamboe het langer dan twee jaar in een kuip uithoudt. Althans, dan zouden ze er zeer ongezond uit beginnen te zien. Kan niet uit eigen ervaring spreken, heb zelf geen bamboe en wil ook geen bamboe in de tuin.

Carin

• Olga

hmm, waar zou dat aan liggen dan?

Misschien gewoon toch in die kuip maar wel om het jaar verjongen door ‘m er uit te halen en een mooi stuk af te steken dat teruggeplaatst wordt, en dan de rest wegdoen… (’t is maar een idee, geen ervaring mee)

Olga

• Mike

De phyllostachyssen zijn woekeraars, die het idd niet lang uithouden in een kuip. Hebben veel voedsel nodig en de ruimte. In een pot gaan ze vrij snel achteruit en vergelen (tenzij het een erg grote pot is en er vaak bemest wordt en erg regelmatig kalkvrij water word gegeven). Niet aan te bevelen voor in een tuinvaas, die doorgaans erg smal is, dus weinig ruimte heeft voor een fors wortelgestel. Als je al een bamboe wilt hebben in een pot of vaas, kies dan voor de fargesia-soorten, - die houden het veel langer vol, hoewel ook deze een plek in de volle grond prefereren. Veel bamboe-soorten houden het wel een tijdje uit in een grote pot, maar echt mooi worden ze dan niet op den duur….

Mike

• paula

Als alternatief voor de Bamboe zou je de Nandina domestica kunnen anschaffen. Die lijkt qua groei en blad erg veel op Bamboe. Maar hij woekert niet en krijg in de zomer witte bloemen en in het najaar rode bessen die niet erg in trek zijn bij vogels en dus lang aan de plant blijven

Deze dus.

Paula