Wie heeft er keelpijn?

• Olga

Het heeft een jaartje gekost, maar nu heb ik het op mijn volkstuin voor elkaar om een leuk stukje siertuin aangelegd te hebben. Pfff, als dat je wens is, dan is een jaar wel lang hoor! Ieder zijn eigen passie, een passie van mij is zaadjes verzamelen en dan die dus ook gaan zaaien. Een van de eerste plantjes die zich daar voor zouden gaan lenen was/is het rapunzeltje. (een paar weken geleden fotografeerde ik deze en plaatste een berichtje, “kunstwerkje”). De bloemen ervan zijn nu uitgebloeid, de zaden beginnen te rijpen en dagelijks kijk ik of er te oosten valt. Nog niet, nog net niet, een kwestie van dagen waarschijnlijk. De uitgebloeide bloem ziet er al lekker stekelig uit en de zaden worden bruiner en gaan steeds losser zitten, maar ze zitten echt nog vast!

Wat denk je? Kom ik vandaag weer kijken, zijn al de bijna rijpe bloemknoppen er af (op 20 cm hoogte). Wie of wat heeft dat nou op zijn geweten. Een menselijke passant? Niet waarschijnlijk want als ze het aan me vragen dan krijgen ze het en dan sloof ik me er zelf wel voor uit! Welk beest trotseert deze ruwe stekeligheid en heeft na een hap geen spijt? De bekende belagers van mijn groentes zijn: duiven, ratten, woelratten. Verder zitten er nog papegaaitjes, eksters, merels, kauwen en nog een hoop kleinere vogeltjes en meneer de haas en ???. Konijnen zijn er dit jaar niet. Moet ik nou ook het rapunzeltje nog onder het nettengaas gaan zetten midden in mijn siertuin? Wie snapt wat hier aan de hand kan zijn? Wie heeft er keelpijn?

Olga

• maria

Zijn er reeën in de omgeving? Reeën zijn heel selectief in het eten van hun tussendoortjes.Zo bijten ze pijnlijk nauwkeurig lupinebloemen en echte koekoeksbloemetjes af.

Maar menselijke verzamelaars kunnen er ook wat van: “dat is een leuk plantje, wil ik ook hebben, maar ik ben te beroerd om de eigeaar om wat zaadjes te vragen, dus knip ik ze zelf maar af”Alleen knippen dat soort lieden meestal niet alles af.

Maar op volkstuinen kunnen ook lieden rondlopen die niet willen dat jouw “onkruid” zich uitzaait over hun volkstuinen en die je even helpen met het voorkomen daarvan.Ik denk dat je de daders in deze laatste categorie moet zoeken :)

Maria

• Olga

Reeen zijn er niet, dan had ik daar wel over horen praten. Er is wel ooit een vos gesignaleerd, maar dat is blijkbaar ook langer geleden.

Tja en mensen die onkruid willen voorkomen, hebben gelukkig (pfff) in mijn tuin weinig werk. Ze kunnen er inderdaad wel bij, maar zullen dan wel heel bewust door het hekje moeten stappen en waarom ze dan juist het rapunzeltje zouden kiezen? Ik blijf erg benieuwd en hoop dat de rest van mijn plantjes met rust gelaten worden! Gisteren heb ik geschoffeld, ik hoop toch dat ik geen pootafdrukken zie vandaag…

Olga

• Brigitte Verkuijl

kun je niet zien of het is afgeknipt of gegeten? Vaak zie je dan een snijvlak van tanden of een tand en met knippen is het recht en met trekken is vaak een stukje onder de afgetrokken knop gekneusd.

• Olga

Ik sta op het punt om naar de tuin te gaan. Ik ga er mijn leesbril voor opzetten om het goed te kunnen bekijken Muriëlle!

Olga

• Brigitte Verkuijl

aan je reactie te lezen moet het een klein bloempje zijn:D

• Olga

Het bloempje valt wel mee, maar het steeltje waar het aan zat is dun hoor. Helaas was het al te ver ingedroogd om nog sporen te kunnen zien. Gelukkig ook geen verdere schade.

Ik heb mijn verdenking nu op duiven staan.

Vanmorgen liepen er in mijn achtertuin twee opvallend grijze duiven. Ze waren net zo groot als gewone stadsduiven en leken er verder ook sprekend op, maar ze miste de tekening in het verenpak. Ik denk dat het jonge duiven waren??? Ze liepen als bezetenen te sjorren aan de roze bloemen van mijn sieraardbeitjes. Tot ik naar buiten ging natuurlijk…

Olga

• Brigitte Verkuijl

jammer hè als je zelf trots bent op iets en dan een of ander beestje je plantjes kapot knabbelt:( Ik ken het rapunzeltje niet en kon op google niks vinden:?

• Olga

Als je nieuwsgierig bent naar de rapunzel, google dan maar op Phyteuma scheuchzeri, dan vind je afbeeldingen genoeg! Ik plaatste een paar weken geleden ook een foto, klik daarvoor hieronder

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=60&i=141977&t=141977

Ja het is balen, die vandalen! Moet op mijn groentelandje ook alle kolen en bonen onder netten stoppen, maar hier had ik dus niet op gerekend.

Olga

• janet

Mooie foto, spijtig voor je dat het experiment vroegtijdig een einde heeft gekregen. Maar ik zou er niet raar van opkijken als het gewoon vogels zijn. Mijn zoon had een experiment in gedachten met aardappelplanten, dus biologische piepers in de grond, en ja hoor mooie planten met mooie bloemen, hij wilde de besjes die na de bloei zouden ontstaan opvangen en weer uitzaaien. Helaas voor hem waren keurig alle bloemen verwijderd alsof ze afgeknipt waren, daar ze midden in een verhoogde border (60 cm hoog) staan kan ik geen andere dader bedenken dan de vogels. schuin ertegenover zit een nestkast en daar zaten pimpelmezen in. Ik hoop maar dat die bloemen niet giftig zijn. Gelukkig hou ik er als t goed wel een flink maal piepers aan over. Rest jou niets anders dan gewoon opnieuw proberen, te zien aan de foto is het zeker de moeite waard. succes ermee

groet

Janet