Treurwilg

• Wim

8 jaar lang staat er een prachtige treurwilg in mijn tuin, echter nu zijn er een groot aantal zware takken, en dan met name boven in, die dood gaan.

In de lente kwam er nog blad aan, maar nu zijn de takken zwart en er is geen groen meer te bekennen.Is de boom nog te redden, of is het gewoon afwachten tot ik hem moet omhakken? Zou enorm zonde zijn, want tot een aantal maanden geleden was het nog een plaatje.

Graag jullie advies..

• Plantadvies

Hopelijk is dit geen loodglans. Wat je kunt doen voor dit moment, is de takken wegsnoeien en het gereedschap goed schoon maken. Mest, mulch en begiet om de kracht van de treurwilg te vergroten. Als er aan de basis van de stam vruchtlichamen verschijnen van de stam, moet de treurwilg worden vernietigd.

Plantadvies

• Jan-Willlem

Dag Wim,

Ik denk eerder aan de watermerkziekte (ook verwelkingsziekte genoemd).

Snij een aangetaste tak van de wilg en kijk of het hout wat waterig oogt.Laat de aangesneden tak een uurtje liggen en als daar bruine verkleuring op komt. Als dat waar is moet de boom er uit en eigenlijk verbrand worden . Voer alles zo zorgvuldig mogelijk af naar de stort. Het planten van een nieuwe wilg kan voorlopig niet meer. :z

Jan-Willem.

• cor en hennie

het is mij wel opgevallen dat het dit jaar bij hel veel treurwilgen zo is ik heb de mijne afgesnoeit en die loopt nu weer mooi groen uit

• Hibiscus

Ik heb een kleine kronkelwilg met hetzelfde “probleem”. Gisteren was het heerlijk weer en ik ben als een idioot te keer gegaan met mijn snoeischaar. Ook het kronkelwilgje is helemaal kort gewiekt. Loopt allemaal weer uit. Wilgen zijn immers het onkruid onder de bomen ;-)

Hibi.