wilde gladiool

• veralie

Afgelopen weekeinde, heb ik bolletjes van de wilde gladiool gekregen. Op het zakje stond alleen “in de grond laten zitten”.

Wanneer kan ik die het beste poten, hoe diep, waar, in groepjes? Iemand idee om welke gladiool dit precies gaat? Kortom: alle nadere info welkom :-)

Bij voorbaat dank,

Veralie

• Hibiscus

Het heeft wat moeite gekost maar asjeblieft. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Ik heb zelf al jaren standaard gladiolen in de voortuin staan. De bollen staan in groepjes van vijf bij elkaar geplant. 15 cm en dan weer een groepje van 5. Ik haal ze nooit uit de grond. Ze staan met de kopjes net onder de grond op een goed gedraineerde, zonnige plek. Ik lees wel dat jouw wilde gladioool vroeger als onkruid gezien werd. Ik vermoed vanwege het feit dat ie zich gemakkelijk uitzaait. Maar of dat nu nog zo is……

Hibi.

Family: Iridaceae (eye-rid-AY-see-ay)

Genus: Gladiolus (GLAD-ee-oh-lus)

Species: illyricus (il-LEER-ee-kus)

Categorie: Vaste plant

Hoogte: 45-60 cm / 60-90 cm

Plantafstand: 7-15 cm

Winterhard: Ja

Standplaats: Volle zon

Gevaarlijk: Sommige delen zijn giftig indien ze gegeten worden. Soms kan het sap een allergische reactie veroorzaken.

Kleur: Magenta (Pink-Purple)

Bloeitijd: Midden-lente tot vroege zomer (april tot juni)

Blad: Kruidachtig blauw-groen

Waterbehoefte: regelmatig water geven maar nooit helemaal verzadigde grond

Grond: goed gedraineerd

Voortplanting: of door deling of door zaadjes

• veralie

Dankjewel Hibi!!!

Ik vond ondertussen alleen maar info dat in onze streken ze in het voorjaar gepoot zouden moeten worden, maar ach, heb ze toch maar nu de grond in gedaan (zijn immers niet vorstgevoelig zoals de andere familieleden).

groetjes, VEralie

• Hibiscus

Over het poten van bollen wordt naar mijn mening soms te moeilijk gedaan. Ja, weten wanneer je bollen (en ook planten natuurlijk) plant is handig maar enkel als je op een bepaald moment bloemen wil of met een plant werkt die eignelijk hier niet thuis hoort. Ik plant regelmatig nog tulpen in januari en zelfs maart. Nooit problemen mee gehad en altijd mooie tulpen. :-D

En jouw gladiooltjes (ze zijn wel mooi he) kunnen nu rustig de grond in. De kans is aanwezig dat je dit jaar geen bloemen meer ziet maar dat is dan weer een mooie verrassing voor volgend jaar !

Hibi.