komkommer

• Margreet

Vanavond eten we voor het eerst komkommer uit eigen tuin. De plant staat niet in een kas, maar tegen de zuidmuur van de schuur.

De komkommer ziet er mooi stevig en groot uit, ik ben benieuwd hoe hij zal smaken.

Verder komen er wel bloemen, maar nog geen nieuwe komkommers aan de plant. Ze drogen in lijkt het wel.

Weet iemand waar dat aan kan liggen?

groetjes Margreet

• paula

Waarschijnlijk armoe en droogte. Je zegt dat hij tegen de muur van een schuur staat?! Daar is het vaak erg droog zonder dat dat direkt opvalt. Geef geregeld mest bij de dagelijkse gietbeurt.

Paula

• Olga

Het zelfde gebeurt nu bij mij in de kas met de snackkomkommer, deze krijgt bovendien raar blad, vergeeld in hokjes op het blad. Water krijgt die genoeg volgens mij. Als ik zou mesten, zal ik dan daarvoor koemest gebruiken? (zal wel lekker gaan meuren in de warme kas….)

Olga

• paula

Nee, geen koemest. Dat werkt te langzaam. Gewone verdunbare mest met een laag stikstofgehalte, dat zorgt voor bladgroei en dat gaat ten koste van de bloemen, lees vruchten.

Dat doe je dan in je gietwater.

Paula

• Katinka

Intratuin etc. verkoopt kunstmest onder de naam “aarbeien-, bessen en druivenmest” van bijv. Asef. Dat werkt goed voor alle planten die moeten bloeien en vrucht moeten zetten, niet alleen voor de genoemde soorten.

• Margreet

De komkommer zelf was heerlijk!

Water geven doe ik al regelmatig, omdat ik wel verwachtte dat het bij de muur wat droger zou zijn. Dan moet hij dus mest hebben en misschien nog wat meer water! Bedankt voor de tip!

groetjes Margreet