aardappelziekte?

• karin

er zit waarschijnlijk aardappelziekte in mn tomaten,zegt een kenner…

de bladeren zien er niet meer zo fris uit,balen dus.

wie heeft er een middeltje voor.. geen gif graag,daar heb ik geen zinin…dan kan ik de tomaten net zo goed in de winkel kopen.. :(

dus een oud middeltje van oma…zou heel fijn zijn..

thxs

• paula

Daar is voor zover ik weet geen middel tegen. Tenminste niet voor de tomaten van dit jaar. Vruchtwisseling toepassen is het enige dat helpt. En het “geweldige” weer van deze zomer doet de planten ook geen goed.

Paula

• maria

Als het inderdaad aardappelziekte is,mag je de planten niet op de composthoop of in de GFTcontainer gooien i.v.m. besmettingsgevaar.Dus in de restcontainer.

Maria

• Olga

Is het zeker aardappelziekte?

Dit jaar worden tomaten vaak aangetast door een virusziekte zo las ik net gisteren in een artikel van plantaardig.com

Misschien nuttig om het even te lezen?

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/ook-een-virus-in-uw-tomatenkas/

Dit jaar gaan mijn tomaten goed (afkloppen!) Vorig jaar, mijn eerste jaar, had ik meteen al een ziekte er in en was ik alles kwijt, dus ik weet hoe dat voelt en hoop dat je tenminste nog delen van de planten kan redden!

Succes er mee!

Olga

• Guy

Zieke planten of plantendelen dagelijks opruimen. –> Niet op de composthoop doen!

Werk niet tussen planten die nat staan, want dan besmet u zelf de andere planten.

Bladplukken of bladsnijden zodat de planten elkaar niet raken.

Verwijder de bladeren onder de onderste tros.

Zorg voor een luchtig gewas door regelmatig de okselscheuten (dieven) te verwijderen.

Guy

• raymond

Ik heb ook last van aardappelziekte.Alle bladeren sterven af.

Nu zegt iedereen ,zo snel mogelijk gaan rooien.

Geld dit voor alle aardappels dus vroeg,midden en late aardappels .Of kan ik de midden en late voorlopig laten zitten.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Raymond