stamroos schiet enorm uit

• karin

Ik heb in mijn tuin al een aantal jaar twee stamrozen(schneewitcchen), alleen dit jaar maken ze enorme lange uitschieters en het hele roosje gaat daardoor uit model, andere jaren was dit veel minder. wat zou dit kunnen zijn?

• maria

zijn het loten van de wilde onderstam waar je roos op geënt is?

Maria

• harro

had ik ook,maar heb ze er af geknipt, de roos doet het nu prima

• janet

Het is dit jaar een bijzonder goed rozenjaar, wat mogelijk zal bijdragen aan de groei van je stamroos, en als ik het goed lees was het andere jaren beduidend minder. Ik heb er zelf ook een geplant vorig jaar en toen vond ik t maar een zielig ding, dit jaar wordt ie echt vol en mooi, zo hoort schneewitchen ook te zijn. Wel kan je middels vormsnoei de vorm er weer in creeren. Gewoon de schaar erin, kijk waar de oogjes zitten opdat de uitlopers die daar uit voorkomen de gewenste kant op gaan. Het is een sterke roos die best wel wat snoei kan verdragen. Slappe takken drastisch terugsnoeien. Ik zou er niet zo'n punt van maken. En uiteraard wildopslag verwijderen, alles onder de ent meestal ook zevenbladig en lichtgroen van kleur. succes ermee

• karin

Nee de uitschieters zijn niet van de ent, bedankt voor de antwoorden, ik ga hem gewoon terug knippen dan zal het wel goed komen.