Kasramen speciaal glas?

• Katinka

Het zal misschien heel erg voor de hand liggen, maar ik weet het niet. Daarom vraag ik het hier maar even. Zit er in een kas speciaal glas? Of laten gewone ruitjes ook uv-straling door of hoeft dat helemaal niet? Ik wil het graag weten omdat ik helemaal blij ben met mijn nieuwe (nou ja, tweedehandse, maar voor mij nieuwe :D) mini-muurkasje, waarvan een ruitje stuk is dat ik wil gaan vervangen. Wie o wie helpt mij?

• de Haan

je kan gewoon glas gebruiken, let wel op de dikte i.v.m vastzetten.

• Olga

En nu vraag ik me dus af of het waar is of niet, dat glas uit mijn kas niet in de glasbak zou mogen. En zo nee, waarom dan niet?

Katinka, mocht je toevallig in de buurt wonen (Rijswijk bij den Haag) Ik ga binnenkort een paar glasplaten weggooien (dikte zou ik moeten meten), laat dan maar weten of je hier wat aan hebt….

Olga

• maria

Vlak glas kan niet gerecycled worden en mag dus niet in de glasbak maar moet apart aangeleverd worden op de gemeentelijke stortplaats.

Maria

• paula

Dat klopt niet Maria. Vlakglas kan niet in de glasbak alleen vanwege het formaat. Of je zou het zelf in “hapklare” brokjes moeten breken. Bij ons in de gemeente hadden ze toen de bakken nog bevengronds stonden, sleuven in de bak geslepen zodat men er ook vlakglas in kwijt kon. Maar nu zijn alleen de gaten nog op hoogte en daar kunnen geen sleuven meer bij. Vandaar dat men zegt dat je dat apart moet inleveren. Vlakgals is ook gewoon glas. Niks mis mee.

Kristal is een andere zaak. Daar zit teveel lood in en daarom zou je dat ook niet in de glasbak mogen dumpen. Maar ja wie heeft er kasramen van kristal? :D

Paula

• Katinka

Hallo Olga, bedankt voor je aanbod maar helaas is Rijswijk iets uit de richting! Ik denk dat ik dus gewoon naar de plaatselijke glashandel ga en de juiste dikte bestel (bedankt voor die tip, de Haan).

• maria

Je hebt gelijk, Paula.Dat heb ik dus altijd verkeerd begrepen!

Maria

• Olga

Da's mooi!

Dat wordt dan rinkel de kinkel tussen een paar kranten! :-)

Olga