Uitlopers van aardbeien

• Kees

Beste lezers en lezeressen,

Ik heb even een vraag,mijn aardbeien heb ik in bakken staan

en nu geven ze van die lange uitlopers. Ik heb geen plaats in de bakken om ze in de grond vast te zetten ter wel ze dan nog aan de plant vastzitten. Dus kan ik ze dan afknippen en apart in andere bakken zetten? Er zit een stuk steel en dan een knop waar er weer blaadjes aan groeien. Moet ik die knop in de grond vastzetten om hem te laten wortelen? Ik hoor het wel he?

Kees.

• paula

Wat je ook kunt doen is van die kleine potjes met een haakje of iets dergelijks aan de bak vastmaken en daar potgrond in doen. Je kunt dan de uitlopers hierin poten en aan de moederplant laten tot ze voldoende wortels hebben om apart opgepot te worden. Zet ze met een krammetje vast zodat de wortels goed contact met de bodem kunnen maken..

Paula

• aatje

heey wat een leuk idee

• Katinka

Die ‘knop’ kun je gerust afknippen en een stukje in de grond duwen; zolang er maar blaadjes boven de aarde komen, groeit de aarbei gewoon verder als aparte plant. Als hij goed doorworteld is, geef je pas weer mest.

• Kees

Ja zo heb ik het ook gedaan Paula maar dan in de pot waarin de moederplant groeit en de plantjes vastgehouden met uitgebogen paperclipsen. Maar het worden er zoveel dat ik ze maar afknip en apart oppot in kleine potjes. Maar bedankt voor de goede raad dames.

Kees.

• Mo

Ik merk dat de plant als ie uitlopers maakt geen bloemen heeft en dus ook geen vruchten produceert. Is het niet handig om die uitlopers gewoon weg te snoeien of maakt het niks uit?