strelitzia

• M.Kaus

Wij zijn naar Madeira op vakantie geweest ,En het was er schitterend. Een waar paradijs voor de plante liefhebber Mijn vraag is nu ik heb er een plantje gekocht,wat een strelitia zou worden.Heeft iemand hier mischien ervaring mee.

• Mike

Ja, Madeira is mooi he. Allemaal van die prachtige subtropische planten die daar gewoon in de open lucht en vaak in de berm groeien, als onkruid bijna. De Strelitzia reginae (paradijsvogelbloem) kom je er vaak tegen. Prachtig. Heb ‘m zelf ook thuis. In een grote pot. Momenteel staan er twee bloemstelen op openbarsten. Geweldig. Het is geen moeilijke plant eigenlijk. In de zomer zet ik ’m buiten op een plekje waar lang zon komt. Regelmatig kalkvrij water geven (regenwater is het best) en eens per twee weken bemesten met vloeibare mest door het gietwater. Plant ‘m in het begin in een niet te ruime pot, want de potgrond moet tussendoor goed en snel kunnen opdrogen. Een mengsel van potgrond voor kamerplanten, aangevuld met wat klei en grof zand is ideaal. In de winter moet ’ie koel (tussen de 12 en 15 graden), betrekkelijk droog en zo licht mogelijk staan. Na de laatste nachtvorsten weer naar buiten. Op die manier moet het goed gaan.

Mike

• M.Kaus

Hartelijk dank Mike.Ik ga hem morgen presies zo in de pot zetten ,en je advies opvolgen.Ben heel benieuwd wat er volgend jaar uitkomt.Madeira was inderdaad geweldig en we gaan er als we de kans krijgen beslist naar terug.En inderdaad al die planten die wij als kamerplanten beschouwen groeien daar gewoon in het wild.Ik heb mijn ogen uit gekeken.De clivia en de sanseveria die je hier bijna niet meer ziet,zag je daar met de massa.Het schijnt er ook altijd goed weer te zijn,Dus het viel hier wel even tegen.Maar die 8 dagen daar was echt genieten , van het weer en al die bloemen pracht.Ik kan dus iedereen adviseren,om er eens naar toe te gaan. Groetjes Marian

• greetje

Ik heb een strealitzia vanuit een zaadje opgekweekt, hij is nu zo.n 15 jaar oud, behandel hem zoals Mike beschrijft, hij krijgt regelmatig nieuwe bladeren, maar ik heb helaas nooit een bloem eraan gehad:(