regen

• mw.lutetia

de afgelopen weken hebben we erg veel regen gehad;dat is best sneu;maar voor onze tuinen is het wel heel prima;temeer omdat ,althans in mijn tuin,de slakken zich al twee uur voor zonsondergang laten zien;ik heb in deze tijd al meer dan 200 naaktslakken gevangen,ruin 190 oranje,ruim 10 tijgerslakken.de meeste huisjesslakken laat ik lopen omdat ze geen kwaad doen.

ondanks die grote vangst zie ik de merels toch elke dag nog vrij kleine naaktslakken vangen.

het is zaak om nu zoveel mogelijk exemplaren weg te vangen;binnenkort gaan ze hun eitjes leggen;speciaal hiervoor heb ik op een aantal vochtige en donkere plekken flagstones met een halve centimeter ruimte neergelegd;in het verleden heb ik daar heel wat eitjes weggehaald.misschien kunnen jullie profijt hebben van deze tips.luut

• paula

Ik heb van die heel kleine naaktslakken. Ze zijn hooguit 15 mm. lang en bijna zwart. Echte vraatschade heb ik niet, gelukkig. Maar sommige planten vinde ze toch wel lekker. Ik ga ook eens zo'n steen neerleggen. Gaan de slakken zelf daar ook onder zitten?

Paula

• mw.lutetia

ja en ook tussen bv keien en tuinplanten.luut

• Katinka

Bij mij zat een slak gewoon heel brutaal in een potje met een hortensia stek, ik trok de slak er uit en zag een heel spoor aan eitjes zitten! Slakkenkaviaar, ik heb het aan de vissen gegeven. Ik heb niet echt een slakkenvangplek, maar ik weet wel dat de onderkant van enkele houten planken favoriet is voor de naaktslakken. Die check ik regelmatig. Huisjesslakken vind ik daar nooit. Helpt die flagstone ook voor huisjesslakken? Want die donkere gestreepte kunnen volgens mij ook aardig wat wegvreten, dacht ik.

• VleerKipje

SLAKKEN

Slakken zijn niet zo schadelijk als we vaak denken. Negen van de tien slakken eten vooral plantaardig afval, zoals bladeren, bloemblaadjes en ook dode insecten, schimmel en hout. Ze zijn dus eigenlijk heel nuttig en dienen zelf weer als voedsel voor veel andere dieren in de tuin, zoals vogels, muizen, egels en padden.

Ook is het zo dat lang niet alle slakken je planten bedreigen.

Tips tegen slakken:

Slakken kruipen niet graag door scherpe en droge producten zoals grind, zaagsel of fijngemaakte eierschalen. Strooi rond de plant die je wilt beschermen een randje van ongeveer 5 cm. breed

Ook houdt de geur van oostindische kers, salie, hysop, thijm en knoflook slakken op een afstand. Deze kruiden kun je planten op plaatsen die je zoveel mogelijk slakvrij wilt houden.

• mw.lutetia

voor huisjesslakken leg je flagstones of tegels of wat plankjes over een natuurlijk kuiltje in de grond.en dat op een donkere en vochtige plaats.luut

• theo

Schelpen werkt uitstekend, ook, geen schade meer, de slakken durven er niet over.

Gister hier de eerste (wijngaard)slak gezien, met een grote boog heeft de buurman die nu in de tuin. :D

• paula

Met een knoflooksausje, mmm… Heerlijk :D

• theo

Je mag bij mij komen eten, Paula,

straks zijn er weer genoeg. ;)

• Kees

Ja, Theo doe ik ook altijd en een lol dat ik dan heb. Zo denk ik weer èèn weg alleen komen ze weer terug maar misschien doet de buurman wel het zelfde bij mij.

ha ha. Ik heb het hem maar niet gevraagd.

Kees.