rhodo's met slap blad

• maria

Twee jaar geleden heb ik een stuk of twaalf rhodo's op een rijtje laten planten.Ze doen het prima en krijgen bij droog weer voldoende water.

Twee ervan vertonen het volgende verschijnsel: plotseling, van de ene dag op de andere, hangt er een groepje bladeren totaal slap en sterft daarna af.Nogmaals,ze krijgen voldoende water en het heeft dan ook niets te maken met vochttekort.

Het doet me denken aan plotselinge vaatverstopping zoals bv bij clematis(maar daar gaat het dan om de hele plant)

Wie weet wat dit kan zijn.Als dit een ziekte van de struiken zelf is, kan ik die twee maar beter rooien? Maar kan ik dan de gaten wel weer opvullen met nieuwe planten?

Maria

• Katinka

Het kan de beruchte ziekte zijn die ook bomen aantast:

"Bij Rhododendron is taksterfte het meest duidelijk. Hierbij is het typerend dat de taksterfte vaak begint aan het uiteinde van de tak waarbij een verkleuring van het hout plaatsvindt van bruin naar zwart. Deze bruinverkleuring spreidt zich vanuit de tak uit via de bladsteel naar de hoofdnerf van het blad. Het blad aan een aangetaste tak kan gaan hangen en afvallen wanneer de bladsteel is aangetast.

Meer informatie op de website van het Ministerie van LNV."

• Katinka

en hier is de link http://www.plantenziektekunde.nl/pramorum (ook wel handig ;))

• maria

Dank voor je informatie.

Dat lijkt er verdraaid veel op! De aangetaste struiken gaan er uit en worden verbrand.Ik hoop maar dat er niet inmiddels verdere besmetting is ontstaan.Ik heb nl al een paar maal een aantal van die slappe bladeren op de composthoop gegooid.

Maria