rozen planten in de herfst

• René

Klopt het dat je in de herst rozen kan kopen zonder pot direct van de kweker en dat zij dan goedkoper zijn.

Een vriendin heeft een huis in de ardennen Belgie zij wilde rozen zonder te veel werk in haar supergrote tuin. Ik had haar de bonica aangeraden omdat die hier zo veel positieve reakties kreeg op het forum. Aangezien ze nogal moet aan planten wil het een beetje effect hebben leek het mij handig tot dit aanbod te wachten. Moet je dan bij kwekers zijn of hoe gaat dat in zijn haar werk?

• Mike

Ja, ik zou gewoon in de herfst of vroege voorjaar een kweker benaderen, die de bonica in grotere hoeveelheden kan leveren en een offerte laten maken voor verschillende hoeveelheden. Meestal ben je per 25 of 50 of 100 uiteindelijk een stuk goedkoper uit dan per 5. En ik zou zeker verschillende kwekers benaderen, want de prijzen lopen nogal ver uiteen. De bonica is een vrij gangbaar soort, dus veel kwekers zullen die wel kunnen leveren. Tuincentra zou ik niet benaderen, want die vragen doorgaans veel meer dan de kwekers.

Mike

• carla

Ik heb onlangs op de site gekeken van Flora rosa en op de site van Belle Epoque,

Bij de laatste vond ik de meeste soorten waarnaar ik op zoek was en waren de prijzen redelijk.

Dus zoals Mike al zegt, het is de moeite waard om diverse sites te bekijken.

Ik weet in ieder geval dat Belle Epoque, in Aalsmeer, goede kwaliteit levert en ook verzendt. (met blote wortel in het najaar dus)

Ze hebben ook rozentuinen die je kunt bekijken.

En dat geldt voor meer rozenkwekers.

Even shoppen dus via Google of de kwekerij.startpagina.

Succes,

Carla

• janet

Beste rene,

Het beste seizoen om te planten is het najaar omdat de grond nog warm is, bloeiperiode is dan voorbij dus kan roos zijn energie steken in wortelontwikkeling. Kale wortelrozen zijn inderdaad veel goedkoper dan containerrozen en zelf heb ik de ervaring dat deze het beter doen dan containerrozen. In principe worden ze pas geleverd als ze kaal zijn dus vanaf eind oktober tot begin april. Het is raadzaam om ze eerder te bestellen zeker als je grote hoeveelheden nodig hebt. Ik heb er vorig jaar 190 geplant en heb dus wel enige ervaring met rozen. Wel is het zo dat rozen altijd werk behoeven, ze hebben mest nodig (meermalen per jaar), goede grond, zon, zorg en aandacht voor het beste resultaat. Als je rozen wilt die weinig tot geen zorg nodig hebben moet je wilde rozen nemen (gemeenteperken staan er vol mee) die groeien eigenlijk altijd en hebben geen ent (zwakke plek). Voordat je vriendin een keuze maakt is het wellicht verstandig eens te kijken bij een kweker. In augustus zijn er de rozendagen in Lottum (limburg) en kan zij de rozen in bloei zien ipv vanaf een plaatje. In Lottum zitten vele kwekers en dan kan zij direct zaken doen. Zonder reclame te maken voor 1 kwekerij heb ik zelf wel de ervaring dat de rozen die ik daar vandaan heb betrokken het allerbeste resultaat geven tegen de laagste prijs. Mocht je de naam willen weten van de kweker waar ik de rozen gekocht heb laat t dan weten dan mail ik je wel. veel succes ermee

• Nina

Helemaal met Janet eens, Lottum is the place to be. Zeker als je vriendin in de Ardenne woont. En oktober/november is de beste tijd op rozen op kale wortel te planten. Grond lekker losmaken, vermengen met wat gedroogde koemest en ruime/diepe plantgaten maken. Rozen wortelen redelijk diep.

Nina

• M.Kaus

Inderdaad ik heb al op veschillende plaatsen in Lottum rozen gekocht en die doen het allemaal geweldig.Je ziet duidelijk het verschil ,en ze zijn ook veel minder gevoelig voor ziekte.En uiteraard een geweldig prijsverschil tegenover de rozen die je ergens anders koopt. De rozendagen in augustus zijn schitterend.Groetjes Marian

• carla

Hoi Janet,

Naar die kweker ben ik zelf ook wel nieuwsgierig…..

Moet nou ja, wil voor het najaar ook nog wat rozen bestellen.

Kun je met de naam cq adres doormailen svp?

Groetjes,

Carla

• ann

Een aantal jaren geleden hebben wij ook een grote hoeveelheid rozen gekocht bij een kweker in de buurt. In de zomer hebben we de rozen uitgezocht en dan kun je goed zien wat voor een kleuren ze hebben en of ze ook lekker geuren (vond ik ook wel belangrijk).We zouden ze dan in oktober kunnen ophalen maar doordat het te lang een droge periode was kon dat pas in novenber.

Ann

• Hibiscus

Als je vriendin in de Belgische Ardennen zit, kan ik je het Genker Plantencentrum ook aanraden. Goede kwaliteit rozen, vakkennis en zeker als je wat grotere hoeveelheden wil, valt met ze te praten.

http://www.genkerplantencentrum.be/

• René

Dank jullie wel voor de goede tips. Ik zal ze zeker doorgeven aan Mai, die in de Ardennen een tweede huisje heeft. Limburg is handig want dan kan ze op weg naar de Ardennen eerst eens gaan kijken ze woont in Abcoude.