Natte veengrond

• Tim Rolfes

Ik heb onlangs een toscaanse jasmijn en een trompetklimmer gekocht en in de tuin gezet. Nu blijkt dat de grond erg nat is. Kan dit kwaad voor de planten? Het is namelijk wel veengrond maar de planten staan in de volle zon. Alvast bedankt voor het antwoord. Tim

• Mike

Hmmm, laat nou uitgerekend deze 2 niet van natte voeten houden. Dus je zult wel iets moeten verzinnen, om ze blijvertjes te laten zijn. Planten op een ‘heuveltje’ bvb, dus op de plek waar ze moeten gedijen de omringende aarde bijeenschrapen tot een heuveltje en ze daar op planten of extra aarde aanbrengen zodat de plantplekken verhoogd zijn ten opzichte van de omgeving. Dan moet het wel goed gaan. In de zomer zijn natte voeten niet zo'n groot probleem, maar in de winter wel en dan zullen de dure plantjes gaan afsterven/verrotten. Je kunt ook een ruime ‘bak’ van stapelstenen maken of iets verhoogds gaan metselen en ze daar dan in planten. Als het bovengedeelte van de wortelkluit maar niet permanent nat is (vooral in de winter dus) dan gaat het wel goed,

Mike

• Tim Rolfes

Dan doe ik dus net alles fout. Zullen er dan wel een paar mooi bloeiende klimmers zijn die dit wel kunnen verdragen? Heb wel al wat hedera, winterjasmijn en een Tayberry staan (kruising tussen braam framboos en nog iets) Zoek nu nog bloeinde klimmers

Tim

• Tuinprins

Een klimhortensia (Hydrangea petiolaris) is sterk en kan deze plek wel aan.

Gegroet, de tuinprins

• Tim Rolfes

Bedankt voor de tip maar ik bedoelde eigenlijk een mooie kleurrijke bloeier die ook nog eens vlinders en bijen aantrekt. Ik weet het ben erg veeleisend. Helaas ben ik ook niet erg geneigd om er verhoogde bakken omheen te maken aangezien ik de tuin net op orde heb. Suggesties en tips zijn verder altijd welkom.

Tim

• Hinke

Lonicera (kamperfoelie) kan volgens mij ook wel wat hebben. Vaste Lathyrus denk ik ook wel, die doet het bij mij elk jaar weer. Hop, krijgt prachtige bellen en is net onkruid:-)

Hinke.

• maria

Misschien is het volgende iets om even over te denken: : al “eeuwenlang”graaft men in dit soort tuinen een gat, dat als vijver wordt gebruikt.De uitgegraven grond wordt gebruikt om heuvels van te maken waarop verschillende soorten planten die niet zo veel van natte wintervoeten houden, beter groeien.In het uitgegraven gat zet je dan, ik noem maar wat, astilbes en persicaria's die wel tegen nat in de winter kunnen.

Maar probeer er altijd achter te komen wáár de planten oorspronkelijk vandaan komen.Dat zegt al veel over hun geschiktheid voor jouw grond.

Maria

• janet

helemaal mee eens, je wilt wellicht planten die op jouw manier niet zullen gedijen omdat de grond niet past bij je plantkeuze. het is een fout die veel mensen maken: ze leggen een tuin aan qua vorm die hen bekoort en dan voegt men planten toe die op t verlanglijstje staan om vervolgens tot de ontdekking te komen dat de planten dood gaan of wegkwijnen. je begint eigenlijk aan t verkeerde eind. eerst kijken naar de mogelijkheden van de grond, accepteren van de beperkingen of aanpassingen doen opdat je meer keuzes hebt dan ontwerp maken en aanleg. ik wens je veel succes en vraag eens om advies van vakmensen in je regio die zullen vast heel goed weten wat de opties zijn

• Tim Rolfes

Allemaal hartelijk bedankt voor de tips en suggesties. Ik denk dat ik het eerst maar even probeer en als het echt niets wordt kijken we wel weer verder. Bedankt

Tim

• Tim Rolfes

Dat zou ik ook wel erg graag willen, maar daar heb ik de tuin te klein voor. Hij is maar 8 bij 8 meter. Wil wel graag een stukje gras en terras houden. Het idee is opzich heel goed en je wordt ook hartelijk bedankt voor je suggestie.

Tim