schelpen of schors

• Hinke

Ik heb het er hier al eens eerder over gehad, of ik schelpen of schors zal kiezen voor mijn paadjes van houtsnippers. Ik zit nu met de volgende vraag, weet iemand hoe lang schelpen meegaan, na hoeveel tijd zou je die weer bij moeten vullen? Ik heb vanmorgen bij het tuincentrum gevraagd, maar het meisje daar zei dat je schelpen ook elk jaar moet bijvullen, tenminste bij haar kippenhok wel.:-)

Een klant die mijn vraag hoorde reageerde met dat je dat zelden hoeft bij te vullen en dat maakt natuurlijk nogal een verschil:-)

Het verschil in aanschaf is voor een 1000 liter toch rond de 150 tot 200 euro. Schors moet ik waarschijnlijk elk jaar, tot 2 jaar bij vullen en als dat met schelpen ook moet dan is mijn keuze snel gemaakt:-):-)

Misschien ga ik zelf wel een proef pad van schelpen maken en een pad van schors en zien hoe dat gaat. Maar mocht iemand ervaringen met mij willen delen dan hoor ik het graag.

Hinke.

• janet

hallo Hinke,

met schelpen is het wel zo dat je ineens een grote hoeveelheid kalk toevoegt aan de grond, ik weet niet of je kalkminnende planten hebt staan naast het paadje?

Houtsnippers gaan rotten en moeten ook vervangen worden op termijn. er is ook enorm verschil tussen schors, ik heb zelf net een vak met rododendrons voorzien van schors en ik vind persoonlijk de schors van de gamma mooier en groter dan die van de intratuin (was beschimmeld en erg fijn van structuur). voor een pad zou ik eerder kiezen voor schelpen en liever nog split of grint vanwege de rotzooi wat schors geeft. maar dat is een persoonlijke keuze. Ik heb mijn kasje voorzien van taunussplit, mooie afgeronde steentjes (kan er zelfs met blote voeten op staan) en warme kleur. niet goedkoop maar 1 keer goed aangelegd en jaren plezier. veel succes met je keuze

gr

janet

• Hinke

Janet, ik heb al een aantal jaren paadjes van houtsnippers maar die moet ik elk jaar 2 keer bijvullen. Op zich niet zo'n probleem mocht ik altijd aan snippers kunnen komen maar dat is lastig. 's Winters is er altijd wel een boer in de omgeving die snoeit maar nu niet. Nadeel van de snippers is ook dat alles zich er lekker in uitzaait:-)

Split wil ik niet wat dan moet ik met anti-worteldoek en afsluit randen werken, en dat is me te veel werk om zelf aan te leggen, Ik heb zo'n 70-75 meter paadjes. Bovendien is dat niet gemakkelijk weer aan te passen. Schors kan ik zo storten en schelpen ook ga ik van uit. En hoe het dan met de planten komt zie ik dan wel weer:-):-) Eerst moet ik voor mij zelf zorgen:D:D

Hinke.

• maria

Schelpen,grit, grind, alles zakt de grond in als je daar niet tevoren iets tegen doet in de vorm van verharden van de ondergrond.De mate van inzakken hangt af van de ondergrond, je zult in het begin vaker moeten aanvullen als je schelpen of grind gebruikt.Op de lange duur zul je minder hoeven bijvullen.Met houtsnippers blijf je altijd door aanvullen omdat die nu eenmaal verrotten.

Voordeel van schelpen is m.i. dat het een langzame kalkafgifte heeft, waardoor je grond iets minder zuur wordt en er langs en in de paadjes een heel andere plantengroei ontstaat van meer kalkminnende planten.En dat kan heel verrassend zijn zoals ik hier bij een vriendin kan zien.

Maria

• paula

En er is verschil in soorten schors. Ik ben begonnen met het snoeihaksel van de gemeente. (Gratis:)) Nu vul ik bij met franse boomschors. Dat blijft veel langer goed dan dat verse schors.

Paula

• Hinke

Maria en Paula, bedankt voor jullie bijdrage. De houtsnippers had ik tot nu toe ook altijd gratis:-) en niet het bijvullen op zich is me te veel werk maar het onderhoud ervan. Alles zaait zich erin uit, kan voortaan beter zaadjes in de paadjes gooien dan moeilijk doen met bakjes etc:-):-):-)

Ik ga eerst een deel doen met schelpen en eens kijken hoe dat bevalt. Dan kan ik in de winter of volgend jaar nog wel kijken wat ik met de rest van de paadjes doe.

Hinke.

• greetje

ik weet niet of het helpt in de gedachten gang, maar je kan ook vaak ergens gratis tegels ed ophalen, misschien gewoon tegelpaadjes? of klinkers?

Succes

• Hinke

Het punt is dat ik dat soort klussen moet laten doen, dat is mij te zwaar werk. Zakken schelpen of schors legen kan ik zelf wel:-) Maar ook het strakke van steen wil ik liever niet, ik wil het wat los (wild) houden, schors kun je zo opschuiven als dat nodig is, en schelpen ook ga ik vanuit. Bovendien komt er in bestrating ook allerlei onkruid en zaailingen terecht, dus ook veel werk.

Ik was van plan om morgen een eind te gaan lopen, maar ik heb een probleempje met één wandelschoen, dus mocht dat niet goed gaan ben ik snel weer thuis en ga schelpen halen:-):-) En nieuwe schoenen:D:D

hinke.

• fred

Helaas, die schelpen, dat wordt niks. Als je dat goed doet, duurzaam dus, dan graaf je een cunet, daarin gaat eerst een laag kleischelpen, schelpen die ongewassen zijn, die worden aangewalst, en daarop gaat een laagje schone schelpen. Daar kun je zomaar een aantal jaren mee vooruit zonder noemenswaardig aanvullen oid. Zomaar een laag schelpen neergooien is echt not done. Daar komt binnen de kortste keren een hele berg onkruid in te staan, ze zakken weg in de ondergrond en het is een crime om dat bij te houden. Helaas dus, want dat werk met die kleischelpen ga je echt niet zomaar even zelf doen.

Fred,

ik wou dat ik het makkelijker voor je kon maken, maar de snippers die je nu hebt zijn echt het eenvoudigst.

• janet

ach hinke ik wist niet dat je paadjes zo lang waren, ander had ik wellicht niet geopperd over het grind. wel blijf ik erbij dat franse boomschors (van de gamma o.a.) mooier is en steviger dan die houtsnippers. maar het is wel een duur grapje want ik had in een border al 10 zakken gestort a 8 euro en ik ben bang dat ik nog wel een zak of twee kan storten voordat ik een laag van 5 cm heb. ik wens je veel succes met je paden, heb je wel goede schoenen voor nodig (glapje!)

groet janet