zon en vlinders

• Hibiscus

Eindelijk schijnt de zon weer. Beetje waterig en aarzelend maar het voelt al warmer en vooral droger. Ik heb een paar dagen geleden het topje van mijn vinger afgesnoeid. Klinkt erger dan het is maar heeft wel de tijd nodig om te helen. Dus zodra het zonnetje schijnt duik ik niet met snoeischaar maar met fototoestel de tuin in. En daar kwam ik de eerste vlinders alweer tegen gisteren en vandaag.

Dagpauwogen op en rond de vlinderstruiken (where else !) . Ze pauzeren soms op het blauwe luifel van de schommelbank.

Dit was een onbekende maar na wat zoekwerk kwam ik toevallig bij een “ordinaire” mot, de Scoliopteryx libatrix.

En dan dit piepkleine vlindertje dat ik vanmiddag tegen kwam op het blad van een Gerbera. Ik weet nog niet hoe deze heet. Als iemand een idee heeft……

• ann

Ja, hier ook de dagpauweoog op de vlinderstruik en dat kleine vlindertje ben ik gisterenavond ook tegen gekomen in de tuin. Nu het wat zonniger wordt zullen er wel steeds meer vlinders tevoorschijn komen. De kolibrievlinder heeft zich hier ook al laten zien.

Ann

• ann

De kleine vlinder kan het purpermotje (Pyrausta purpuralis) zijn.

Ann

• Hibiscus

Ik denk dat je waarempel gelijk hebt, Ann ! Een purpermotje oftwel Pyrausta purpuralis. Ik lees op Wikepedia dat ie zeldzaam is in Nederland. Ik had ook al een foto gestuurd naar de vlinderstichting dus ik hoop dat ze er blij mee zijn. Ik in ieder geval wel !

Dankjewel !

Hibi.

• Hibiscus

Ik heb van de vlinderstichting een antwoord gekregen en het onbekende vlindertje is geen zeldzame Pyrausta purpuralis maar een “gewone” Pyrausta aurata. (Sorry Ann)

No matter, ik blijf het maar bijzonder vinden, zoveel moois in mijn tuin.

• ann

Dat vind ik ook ben blij met iedere vlinder die de tuin komt bezoeken.

Ann

• paula

Mooi Hibi!!. Ik zit te wachten op de komst van de Koninginnepage. Op mijn vuurwerkplant heeft ze al een paar jaar eitjes gelegd. Vorig jaar had een van de larven daarvan het in zijn/haar hoofd gehaald om op mijn buitenmuur bij de voordeur te gaan verpoppen. Dat was geweldig. Ik kon van dag tot dag het verloop volgen. Was op het einde nog bijna te laat. Uit haar cocon was ze, alleen nog niet weggevlogen.

Paula

• janet

wat een prachtige reportage, geweldig om dit te kunnen tonen toch?

ik heb deze vlinder nog nooit mogen aantreffen. jij boft maar,

groet Janet

• marja

Wat een mooie fotoserie Paula.

Zouden die vlinderkasten van de vogelbescherming nou echt werken?

Die met die gleufjes.

Zit er over te denken om die an te schaffen.

Gr Marja

• Hibiscus

Wat mooi Paula !!!! Ik moet zeggen dat ik dit jaar veel minder vlinders heb dan vorig jaar. Zo heb ik geen kolibrievlinder gezien dit jaar, geen Vosjes, geen Witjes of Citroenvlindertjes. Zal ook wel aan het weer liggen ?!