aaltjes tegen larve taxuskever in bodembedekkers

• angela

hallo,

Geconstateerd dat mijn bodembedekkers helemaal slap en geel zijn geworden en zo (bijna) met wortel en al uit de grond te trekken zijn. Hiertegen al spul gespoten (zowel op bodem tegen larve als op blad tegen taxuskever) maar helaas grote stukken bodembedekkers leggen nu het loodje.

Ik heb gelezen dat aaltjes een goede remedie zou zijn hiertegen want ik vraag mij af of hierbij de ellende ook wordt gestopt want ik houd geen bodembedekker over.

Wie kan mij goede tips aandragen? Aaltjes uitzetten of zijn er nog andere oplossingen en werken aaltjes echt goed?

Is het trouwens zo dat als de wortels echt zijn aangetast dat het dan niet meer goedkomt met het plantje?

Alvast hartelijk dank.

groet, angela

• ann

Je kunt eens op deze site kijken www.biocontrole.nl daar hebben ze diverse aaltjes voor verschillende doeleinde die je kunt bestellen.

Ann

• Tuinprins

Er is geen enkel in Nederland toegelaten chemisch middel dat de taxuskever kan bestrijden. Het middel dat in de boom- en plantenkwekerij hiervoor werd gebruikt (overigens niet door particulieren te verkrijgen) is twee jaar geleden verboden door de overheid omdat het sterk milieubelastend is. In België en Duitsland mag dit middel nog wel worden gebruikt. De firma Bayer zegt dat hun Pyrethrum middel werkt tegen taxuskevers maar dit is grotendeels onzin. Zou het echt werken dan zouden de Nederlandse kwekers massaal gebruik maken van dit middel.

Ook voor de bestrijding van de larven van de taxuskever is geen effectief chemisch middel voorhanden. Gelukkig kan men hiervoor gebruik maken van parasitaire aaltjes.

Parasitaire aaltjes kunnen het beste worden toegepast in de periode september/oktober. De grond is dan nog voldoende warm en het is de periode dat er de meeste taxuskeverlarven in de grond zitten.

Over de effectiviteit van de inzet van parasitaire aaltjes lopen de meningen uiteen. Volgens sommigen werken ze onvoldoende en lijken de taxuskevers een echte plaag te worden. Ook vinden veel tuiniers ze te duur.

Over de effectiviteit van parasitaire aaltjes wil ik het volgende opmerken:

1. Voor voldoende werkzaamheid van de aaltjes is het noodzakelijk dat de grond goed nat is. De aaltjes moeten via water de grond in worden gebracht en bij droge grond is dit zeer moeilijk. Belangrijk is ook dat er voldoende wordt nageregend of gesproeid.

Ook is het van belang dat de aaltjes bij ontvangst zo snel mogelijk moeten worden toegepast en indien dit niet mogelijk is dan de aaltjes bewaren in de koelkast.

De aanwezigheid van een mulchlaag in de tuin of rondom de planten van schors of gehakseld plantenmateriaal heeft een negatief effect op de werkzaamheid van de parasitaire aaltjes.

2. Als andere tuinbezitters in uw omgeving niets tegen de larven van de taxuskever doen dan blijft U last houden van de taxuskever en haar larven. Zij zullen ieder jaar terugkeren en het toepassen van de parasitaire aaltjes zal dan een jaarlijks ritueel worden.

3. De kritiek van kwekers op de effectiviteit van parasitaire aaltjes is volgens mij ook voor een deel ingegeven door het gegeven dat het inzetten van parasitaire aaltjes een stuk meer werk is dan het spuiten met een chemisch middel.

Weet U zeker dat de schade is ontstaan door de larven van de taxuskever? Ik vraag dit omdat de wortelvraat ook veroorzaakt kan zijn door engerlingen, de larven van de meikever. Zij eten meestal de wortels van gras (gazon) maar bij gebrek hieraan gaan ze over op de wortels van planten. Vooral oudere engerlingen zijn zeer moeilijk te bestrijden.

Tot slot nog de vraag van de aangetaste wortels van de planten. Het hangt er helemaal vanaf hoeveel wortels de plant nog heeft. Zijn bijna alle wortels weg dan kunt U de plant net zo goed weggooien. Zitten er nog redelijk wat wortels aan dan zou ik het bovengrondse deel van de plant terugsnoeien en de plant weer terugzetten. Door te snoeien verdampt de plant minder water en groeit hij gemakkelijker weer aan.

Het is een heel verhaal geworden maar ik hoop dat U er iets aan heeft.

Gegroet, de tuinprins

• angela

tuinprins, bedankt voor uw uitvoerige en duidelijk verhaal. Veel informatie en het brengt mij engiszins aan twijfelen.

Wij hebben af en toe een paar kevertjes in huis gehad en konden dit niet echt thuis brengen. We wisten toen nog niet dat wij zoveel last kregen van de taxuskever. Nu u meldt dat het ook door engerlingen kan komen weet ik het niet meer zeker. Het blad van de bodembedekker is aangevreten en als ik een plantje (wat helemaal is verslapt en geel geworden) eruit trek dan zie ik kleine witte punten; iets wat op een larve lijkt.

Kunnen dit ook engerlingen zijn?

Ik overweeg nu om eigenlijk helemaal geen bodembedekkers meer neer te zetten want net wat u schrijft; als ik dit elk jaar houd (ondanks de aaltjes) dan wordt het vechten tegen de bierkaai.

Wat is een goed alternatief wat niet wordt aangevreten door de taxuskever (en larve) en/of engerlingen?

Nogmaals bedankt voor uw reactie.

groet, angela

• Marian

Taxuskevers eten alles, niet alleen de wortels van bodembedekkers. Ik heb eens een tuin gezien bij iemand, waar ze werkelijk alles zo uit de grond konden tillen.

Van coniferen tot struiken , werkelijk alles. Ze hadden er geen schop voor nodig.

Die hebben nu een tuin met alleen maar gras. Het was triest.

k hoop niet dat het bij jou ook zo erg wordt.

• Kees

De uitleg van Tuinprins ben ik helemaal mee eens, ik heb veel bakken op mijn terras waar ze ook inzitten en als je buren het niet belangrijk vinden heb je een probleem. Hoe vervelend het ook is, het is vechten tegen de bierkaai. Aaltjes vind ik een beetje duur en heeft weinig zin vind ik zeker als ze ergens anders ook nog vandaan komen Het enige wat ik doe is een paar keer in de week in het donker met een zaklantaarn het terras op en dan die beesten dood maken met een knijper of ik vang ze met de hand, gooi ze op de grond ( de kevers) en trap ze dood. Ik denk dan zo die kan geen schade meer doen. Maar ik doe dit al jaren dus er vanaf komen doe je niet, helaas het is echt een plaag.

Gegroet Kees.

• Ruud

Ik heb sinds kort ook last van de taxuskever in de tuin. Veel planten zijn inmiddels zichtbaar boven de grond aangevreten. Ik heb een beetje gezocht op internet, op zoek naar de favoriete verblijfplaats van de taxuskever overdag. Overdag kun je ze vaak in beschutte plekken vinden. Ik heb ook zo'n plek gevonden, 4 vond ik in een nauwe ruimte tussen de muur en een betonnen borderrand. Ik heb er nog een gieter kokend water ingegooid.

• anne

Hallo allemaal ik ben anne ,en lees al ruim een jaar

jullie bijzondere verhalen en tips ,waar ik veel van opgestoken heb.

Nu is mijn vraag hoe ziet een taxus kever eruit geen idee.

alvast bedankt.

• Gert

Hallo Anne

Op http://www.wonen.nl/easyweb3/ep_code-06_wn_press_release-wpr_id-1684 zie je mooie foto's van de kever en de larve.

Heb dit voorjaar ook enorm last van de larven, een border met heuchera's bijna helemaal kaal:-(. Ik ga aaltjes bestellen.