hop

• René

Zou je in een hopplant nu al bellen moeten zie?

Bij mijn plant is echt nog niets te zien.

• carla

Bij die van mij ook nog niet hoor.

Maar je hebt `mannetjes` en `vrouwtjes` en hop die altijd bellen geeft, dus dat kan ook de oorzaak zijn.

Carla

en wat woekert die hop he?

• Hinke

Woekeren zeker, je blijft aan het knippen, maar die bellen zijn wel prachtig. En heb even gekeken, bij mij ook nog geen bel te zien, vorig jaar zat hij vol maar ik weet niet meer wanneer:-)

Hinke.

• paula

Volgens mij is dat vrij laat in het jaar. Zeker augustus/september!!

Paula

• René

Dan laat ik het nog maar even zitten anders krijg je ook zo een gat natuurlijk.

Trouwens mijn phloxen bloeien uitbundig

• Mike

Hop maakt vrij laat bellen, jongens en meisjes. Ergens in augustus op z'n vroegst. De gewone hop wil ik niet meer in de tuin hebben, wat een ellendige woekeraar en zo lelijk in de winter. Heb nu de japanse hop, die woekert stukken minder en maakt een hoop mooie bellen. Maar ook die sterft af in de winter en dan zit je met bruine takken die je moet wegknippen en verwijderen. Vind het eigenlijk niet zo'n succes, die hop…

Mike

PS: De jonge ondergrondse scheuten in het voorjaar kun je oogsten en opeten zoals asperges,- nog lekker ook.

• Hinke

Bij mij groeit de hop rond snoeihout, dus in de winter maken die droge dorre takken niet veel uit, die vallen niet zo op. Ik laat ze ook gewoon zitten en knip ze niet weg. Die Japanse klinkt wel beter maar ik ben bang dat ik mijn gewone hop nooit weer kwijt raak:-)

Hinke.

• Margriet

Vroeger had ik bij onze oude schuur de gele hop staan, daar was ik wel tevreden over. Die is niet zo sterk en woekerend als de groene.

Hij is overleden toen ik hem nogal nonchalant heb verplaatst bij het afbreken van die schuur. (ik dacht toen nog dat hij reuzesterk was).

Gr. Margriet.