goenblijvende Clematis?

• Tim Rolfes

Heb onlangs iets gehoord en gelezen over groenblijvende clematis. Heeft iemand hier ook ervaring mee? Lijkt me wel leuk en is een keer wat anders dan Hedera tegen de schutting

Tim

• ann

Er zijn diverse soorten groenblijvende Clematissen bv. C.armandii C. cirrhosa. C. paniculata C. marmoraria. De groenblijvers zijn doorgaans het minst winterhard van alle clematissoorten.

Ann

• Tim Rolfes

Hoe bedoel je dat?zag namelijk ook iets van een winterbloeier? Zou die dan niet winterhard zijn? Of zijn die minder hard?

Tim

• ann

De C. cirrhosa bloeit in de winter. De bloeitijd van deze Clematis wordt beinvloed door de strengheid van de winter. Een zacht najaar en een zachte winter zorgen voor een vroege bloei die tegen het nieuwe jaar vrijwel is verdwenen en een strenge winter vertraagt de bloei, die dan tot begin voorjaar voortduurt.

Deze zijn dus minder winterhard ze houden het liefste van droge winters maar hier zijn ze meestal te nat. Verschillende zijn winterhard tot -8gr.

Zelf heb ik ook twee wintergroene soorten C. “Early Sensation” die het bij mij eigenlijk niet zo goed doet. C. armandii heb ik dit jaar pas aangeschaft en het moet nog uitwijzen of deze het goed doet hier.

Ann

• Lisa

De armandii heb ik nu voor het 2e jaar

Hij heeft werkelijk prachtig gebloeid ( met geurende bloemen)

Ligt er misschien ook aan in welk deel van nederland je woont

Zelf woon ik in het zuid-westen daar vriest het niet zo heel snel

Je moet hem wel heel goed beschut zetten;hij staat dus tegen een zuidmuur

En ook dek ik hem af in de winter voor de zekerheid ( met van dat isolatie materiaal)

Gewoon proberen denk ik

• paula

Als je hem in de winter moet afdekken heeft dat “groenblijvend” niet veel effect volgens mij. Door die winterkleding zie je er niet veel van en dat was denk ik wel de bedoeling; zodat je een groene muur of pergola hebt tijdens de grauwe maanden.

Paula

• Lisa

Afdekken doe ik altijd alleen bij de voet van de plant

Verder niet

Hij staat goed beschut dus voor de rest doe ik er niets aan

Het groen groeit inmiddels rond het raam en langs de gevel

dus groen genoeg zou ik zeggen ook in de winter

• paula

Dat klinkt idd. veel beter. Ik dacht dat je de hele plant moest inpakken.

Paula

• Lisa

Nee hoor Paula gelukkig niet

Zou zonde zijn van de mooie en geurende bloemen in de late winter

Daarom is ie zo bijzonder

Hoe die zich houdt met hele strenge vorst weet ik niet misschien moet het dan wel

Maar ja dan kun je natuurlijk in de lente/ zomer van het afgelopen jaar altijd voor de zekerheid nog stekken nemen

De Arm. apple blossom vond ik achteraf trouwens nog mooier met een zweem roze

Maar helaas geen plaats meer voor

groetjes Lisa