het is maar een trieste boel hier, niks bloeit, de rozen staan nauwelijks in de knop.
Als geraniums (ooievaarsbekken ) zijn uitgebloeid alleen de druif zit helemaal vol met druiven. Komt het door het weer of moet ik gaan mesten?
Als je niet weet welke planten je nog wil laten herbloeien, heeft mesten weinig zin. Is het geen betere optie een aantal vroegbloeiers te vervangen door laatbloeiers. Ik kies zelf planten vooral op vorm en op late bloei uit,met als gevolg dat ik nu nog volop bloei heb en nog een heleboel te gaan. Daglelies bloeien lang, penstemons in een zestal kleuren bloeien al een tijd, maar gaan nog tot de vorst door, echinacea's,kalimeris incisa (bloeit vanaf mei onafgebroken een groot deel van de zomer) agapanthus bloeit nu volop, verbena, winterharde fuchsia's, phloxen, dahlia's. Dit zijn een paar planten die echt langdurig plezier geven, zonder bijzondere zorg en zonder te mesten.
Als je de rozen nog niet gemest hebt, dan moet je wel heel snel zijn, want ze hadden mest moeten hebben na hun eerste bloei.
Lang niet alle geraniums herbloeien, ze houden helemaal niet van mest of doen het in ieder geval zonder mest ook prima, maar een tweede bloei komt sowieso vaak pas wat later. Het zijn vaste planten, geen eenjarigen, die de hele zomer bloeien.
Ik mest zelf in de zomer alleen de rozen en de bloeiende planten in potten. Voor de rest van de tuin betekent mest alleen maar te weelderige groei (en daardoor minder bloei en veel grotere ziektegevoeligheid). Carin
Ik denk dat je allemaal vroege bloeiers hebt staan, want bij ons bloeit er ook nog van alles, phloxen, vroege asters, polygonums ( heten nu anders geloof ik) hosta's,agastache,zonnehoeden, liatris, anemonen, trommelstokjes, cematissen, monarda's, hemerocallisen, hortensia's, nog een paar soorten geraniums, wit koninginnekruid, sedums beginnen etc
Ik geloof niet dat het aan bemesten ligt, behalve dan bij de rozen.
Hier is ‘t ook nog een zee aan bloemen. Hemerocallis in tig soorten, echinacea’s, 12 soorten, geloof ik, salvia's in alle kleuren en formaten, agastache, stachys, acanthus, clematissen, leuzea rhapontica, erigeron, cleome, tithonia, cosmea's, zinnia, dahlia, eucomis, ipoamea, crocosmia, klokwinde, nicotiana, buddleiya's, geranium ‘jolly bee’ (bloeit door tot oktober), scabiosa's, ammi majus, heuchera's, hosta's, lysimachia's, houtunia's, rudbeckia's en ga zo maar door. En dan moeten de asters, helianten, strobilantes, late salvia's e.d. nog komen. Gauw naar een tuincentrum of kwekerij, zou ik zeggen, want er is zo veel moois, dat juist nu z'n pracht laat zien. Oh ja, vergeet de phloxen niet…
Mike
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?