planten langs sloot

• Hinke

Een groot deel van mijn tuin loopt stijl af naar een sloot. Op dat scheven deel groeit momenteel alleen gras, onkruid en veel brandnetels. En op één gedeelte staan 5 knotwilgen. Afgelopen week ben ik maar weer eens begonnen met de brandnetels, voorzover mogelijk weg te trekken in de hoop dat ik dat vanaf nu wat bij kan houden. Maaien gaat alleen met een trimmer en omdat dat vrij zwaar werk is doe ik dat meestal maar 2 keer per jaar maar dit jaar ben ik er nog niet 1 keer aan toegekomen. Pas afgelopen week een stukje gedaan.

Ik zoek voor deze wal dus een betere oplossing. Mijn plan is om de komende winter te proberen al het gras en onkruid eruit te halen, al is het alleen maar eerst een deel en dit in te planten met………. ja wat!! Iets wat gerust mag woekeren, het liefst planten die het winnen van brandnetels, gras en verder (on)kruid). Ik heb ooit iets gelezen over planten met groot blad die dit goed zouden kunnen doen, maar ik weet geen naam meer. Bovendien moeten ze niet te hoog worden anders mis ik mijn uitzicht:-):-)

Wie heeft tips, ideeën?

Hinke.

• Margriet

Een favoriet van me die snel groeit en sterk genoeg is om het op te nemen tegen wat je noemt is Symphytum Wisley Blue. Bloeit rood/wit/blauw rondom Koninginnedag. Na de bloei hele plant afknippen en hop, na twee weken staat hij weer net zo fris en fruitig als daarvoor.

Gr. Margriet.

• Mike

Hoi Hinke,

Die symphytum van Margriet is een goeie, - geeft gras en brandnetels geen enkele kans.

Verder aanvullen met: kattenstaart, hangende zegge (carex pendula), astilbe, hosta's (met name de sieboldiania-varieteiten, want redelijk slakbestendig), gele dotters, lage persicaria-soorten, houtunia (ook zo'n lage woekeraar, die gras en brandnetels geen kans geeft) en verder kun je er ook kleinbladige klimop als bodembedekker tussendrukken, zodat het in de winter niet een al te kale toestand wordt. Mij bevalt deze combinatie uitstekend en in het vroege voorjaar ga ik er gewoon met de bosmaaier overheen en heb er het hele groeiseizoen geen omkijken meer naar.

Mike

• Hinke

Margriet en Mike, bedankt hier kan ik wat mee. Ik heb een lage Symphytum soort, soort naam even kwijt maar bloeit crème/roze, Persicaria en zegge heb ik veel te veel van, maar te weinig voor 20 meter oever:-)

Houtunia heb ik ook maar die doet het onder de treurwilg tot nu toe niet geweldig dus daar weet ik dan alvast een nieuw plekje voor:-)

Maar Hosta? De wal ligt bijna de hele dag in de zon, zou dat wel gaan dan?

En ik ga zoeken naar de symph. Wisley Blue, of heb jij die nog Margriet?

Hinke.

• Mike

Hosta's met de voeten (bijna) in het water? Geen enkel probleem in de zon.

Mike

• René

Wat aan grotbladig blad betreft zou je ook aan groot hoefblad kunnen denken erg mooi maar ook erg woekerend.

Mooie oeverplanten zijn ook kattenstaart en filujpendula rubra is ook erg mooi

• Hinke

Ik heb nog Hosta's die aan scheuren toe zijn, geen idee wat voor soort, zijn al oude gekregen van een vriend, dus dat kan ik onder langs het water in ieder geval proberen. Zo ik heb de komende herfst weer genoeg te doen, heb er nu al zin in om van alles uit te proberen. Maar ik zal nog ‘even’ zwaar werk moeten doen om de grond zoveel mogelijk kaal te krijgen:-)

hinke.

• Hinke

René, groot hoefblad, die zocht ik, raar dat je soms niet meer op een naam kunt komen die je toch goed wist:-):-) Ik kan die niet overal kwijt vanwege mijn uitzicht, maar misschien wel in een hoek bij de knotwilgen. Kattenstaart heeft zich dit jaar voor het eerst uit zichzelf bij mij gevestigd, dus dat is wel al leuk:-)

Hinke.

• Hinke

O ja, en ik wil dus een andere stijl voor mijn steile oever:-):-)

Hinke.

• René

De Astilboides tabularis is ook een mooie grote bladplant