bijen

• Mike

Hoi,

Ik heb het hele seizoen tot nu toe slechts 2 bijen gezien. Dit lijkt me niet goed. Heb wel ergens gelezen dat er een virusziekte heerst onder de bijenvolken, maar had niet verwacht dat het zo ernstig zou zijn. Er zijn gigantisch veel hommels, in allerlei kleuren en maten, maar bijen zie ik dus eigenlijk nooit. Terwijl het in andere jaren ervan barstte. Al met al wel dramatisch, lijkt me, omdat bijen noodzakelijk zijn voor een goede bestuiving bij fruitbomen e.d.

Vlinders zijn er ook beduidend minder dan andere jaren. De vlinderstruiken in de tuin bloeien volop, maar tot nu toe slechts een paar koolwitjes gezien, een paar verdwaalde gehakkelde aurelia's en een enkel pauwenoog. Blauwtjes zijn er wel voldoende en die bezoeken vooral de lysimachia's en houtunia's. Maar andere soorten heb ik nog niet gezien (de kleine vos zag ik in andere jaren veelvuldig, evenals het dagpauwenoog, maar dit jaar dus niks…)

Mike

• Marian

Bij ons is dat ook zo, en het rare is, dat bij onze dochter die in de bebouwde kom in een oude nieuwbouwwijk woont, en die maar een klein tuintje heeft met niet zo heel veel soorten planten, ( wel rozen/lavendel/nepeta/ vlinderstruik) het wemelt van de bijen en vlinders en libellen

Ik schrok er gewoon van toen ik daar deze week kwam. Zo veel insecten die daar rondvlogen in die paar vierkante meter tuin.

Bijen hebben we wel, maar dat komt omdat we op vogelvlucht 200 meter, een bijenhal van een imker hebben staan. Volgens die imker valt het wel mee met de bijenziekte , hij zegt dat het overdreven is wat ze via de media rondstrooien.

Nou snap ik het ook niet.meer.

Wat voor de vlinders funest geweest is, is geloof ik het warme voorjaar. Toen zijn ze eigelijk te vroeg verpopt en er was nog geen voedsel voor hun.

Ik heb een paar berichtjes terug gelezen dat er iemand zelfs geen koolwitjes had in de tuin. Wij hebben op de akker groenbemesting gezaaid en daar zat het dan wel weer vol met koolwitjes, nog nooit zoveel gezien.

• Olga

De twee imkers op ons tuincomplex hebben inderdaad volken verloren. Ze kweken ze wel weer aan! Ze waren al in het voorjaar druk met koninginnen in de weer. Een vak apart! Mijn appelboom heeft er niet minder vol om gehangen. Ik spreek in verleden tijd omdat de papegaaitjes weer flink bezig zijn geweest. Die knagen al weken aan de onrijpe appels. Ik hoop serieus dat ik er straks nog een paar kan oogsten!

Wat vlinders betreft, ik las in groei en bloei dat ze de vlinderstruik het meest frequent bezoeken tegen het middaguur. Misschien kijk je nu door omstandigheden op andere tijden dan vorig jaar? Hoop dat dat het is….

Het koolwitje zie ik dit jaar niet minder. Maar ja, hier op het tuincomplex met overal kolen, zal die het ook best naar zijn zin hebben.

Voor de rest van de insecten durf ik geen uitspraken te doen. Ik zie er dit jaar namelijk veeeel meer. Niet zo gek omdat ik enkele weken geleden mijn siertuin heb aangelegd! Ik kan echt genieten van al dat dankbare bezoek!

Olga

• Hinke

Bijen weet ik zo niet, is me ook niet echt opgevallen. Vlinders begonnen afgelopen dagen echt te komen. Dagpauwoog, koolwitje en Atalanta heb ik al weer een aantal van gezien. De vlinderstruik begint ook pas te bloeien bij mij en nu het warmer is komen er vast nog wel meer vlinders, hoop ik:-)

Hinke.

• Tuinkabouter

Vlinders heb ik ook niet zo veel gezien, maar rupsen heb ik des te meer in de tuin, allerlei: gele, gestreepte, harige, lichtgroene kleine, en nu maar hopen dat ze ook in hun vliegende gedaante terugkomen in mijn tuin ;). Bijen kan ik niet uit elkaar houden met hommels eigenlijk… dus dat zou ik niet weten.

• paula

Er is toch een behoorlijk verschil tussen hommels en bijen. Hommels zijn bijna bolrond en bijen zijn langwerpig. Verder is er het kleurverschil, bijen zijn donkerbruin en hommels zijn veel lichter en hebben soms een witte “kont”

Paula

• Tuinprins

Ik heb dit jaar ook nog maar (relatief) weinig vlinders en bijen gezien. Het lage aantal vlinders schijnt te liggen aan het warme lenteweer van 2007 en dat van de bijen aan het hierboven al genoemde virus.

Sinds een jaar of vijf zie ik begin augustus altijd wel enkele koniginnepages in mijn tuin. Ben benieuwd of ik ze dit jaar ook weer zal zien.

Gegroet, de tuinprins

• ann

Hier zijn de hommels ook in de meerderheid.Bijen zijn er maar in kleine aantallen. Vlinders zijn er hier nog niet zoveel hoewel de vlinderstruiken goed beginnen te bloeien. Op de Eupatorium wemelt het van de insecten en regelmatig een bruin zandoogje.

Ann

• Hibiscus

Yep, zei ik ook al. Dat zie ik hier ook. Veeeeeel minder vlinders en veel minder soorten, heel veel hommels en veel minder bijen dan vorig jaar. Ik heb ook veel minder wantsen dan vorig jaar (Behalve die vuurwantsen). Ik heb nog niet 1 appelwants gezien. Wel voor het eerst grote groene krekels in de tuin. Ze overstemmen de eeuwige waterval van de achterburen en het klinkt heeeeeerlijk.