Kikkers

• jeanny

Ik las net het berichtje van Mike over de bijen en moest meteen denken aan het feit dat wij zo weinig kikkers zien. Is dat meer mensen opgevallen? Wij wonen bij natuurlijk water en normaal gesproken kunnen wij bij mooi en warm weer nooit met de ramen open slapen vanwege de veelvuldige kikkerconcerten, is niet altijd prettig, maar nu missen we het. In de buurtuin is een hele grote vijver en vorige jaren wemelde het ook daar van de kikkers, nu is er een enkeling die bovendien geen geluid blijkt te produceren.Ik hoor graag of dat op meer plekken zo is.

• VleerKipje

In mijn tuin en in de sloot vlakbij zitten vrij veel kikkers, net als

ieder jaar. Ik merk dus geen verschil. (Veluwe)

Vind ze erg leuk trouwens, zou ze niet willen missen.

• mw.lutetia

bij mijn broer in spijk bij gorinchem is vorig jaar meer dan de helft van de kikkers-ongeveer 60 van de 80-niet terruggekeerd;hij heeft twee grote en een kleine vijvers;bij mij in culemborg zijn de 4 volwassen kikkers niet teruggekeerd;de achterburen die er een aantal hadden,hebben er hooguit nog eentje en misschien wat jonge exemplaren die nog niet kwaken;in een grote vijver bij het bejaardentehuis,500 meter verderop,zat een aantal jaren geleden minstens een 40-tal;nu hooguit nog een enkele;wat is dat toch jammer;er schijnt wereldwijd een virus te heersen onder kikkers.luut

• Katinka

Met naderend onweer hoor je meestal weinig tot geen kikkers, al is het nog zo warm. Ik heb ze dit voorjaar “allemaal” weer gehoord en het is mij niet opgevallen dat het minder zouden zijn. Ik lig altijd in bed te wachten tot ze beginnen, en dan word ik wéér wakker als ze eindelijk stilhouden. Maar met deze warmte heb ik ze nog niet gehoord, een enkeling vanmiddag eventjes, héél eventjes.

• Yentl

Hier in Lelystad zijn de kikkers gewoon teruggekeert. Ik woon recht tegenover een zeilplas waar ook een grote kikkerpoel is, en de kikkers bij het poeltje zijn in grote getale aanwezig. Het is een gekwaak van jewelste, zo leuk om te horen! En de kikkers in ons eigen vijvertje zijn er ook nog steeds.

Gr. Yentl

• Marian

Bij ons waren er ook alle kikkers weer gewoon, maar de ‘kwaaktijd’ is weer een beetje voorbij, dit is meestal mei-juni. Als het goed weer is. Nu hoor je nog maar een enkeling als hij er zin in heft.

• ann

Dit jaar hier eigenlijk weinig kikkers waargenomen. De bruine zitten hier altijd het eerst dan de padden en daarna de groene kikkers die hier meestal langer blijven. Het gekwaak is me dit jaar erg meegevallen. Af en toe zie je een klein kikkertje wat wegspringt tussen het groen in de borders. Zelf vind ik de kikkers wel leuk als ze onze vijver komen bezoeken dit hoort er gewoon bij.

Ann