welke plant is bestand tegen taxuskever?

• angela

Nu mijn perk van bodembedekkers helemaal kapot is gevreten door de taxuskever en zijn larven vraag ik mij af welke plant ik het beste neer kan zetten die bestand is tegen deze keverplaag.

Ik heb op een eerder bericht hierover vernomen dat het uitzetten van aaltjes niet zoveel zin heeft als er bijv. bij mijn buren niets tegen gedaan wordt en ik weet niet naar waar de kever vandaan komt.Ik heb anti-luis (ook tegen kevers) gespoten maar of dit afdoende is; geen idee.

Graag tips want om elk jaar een heel nieuw perk planten aan te schaffen zie ik niet zo zitten.

Bedankt. gr, angela

• paula

Dat zou ik ook graag willen weten. :)

Paula

• Tuinprins

Als er echt veel taxuskevers zijn dan wordt er van iedere plant gevreten en ik denk ook dat ze dan bij iedere plant wel eitjes leggen. Dat wil niet zeggen dat zij zo hun voorkeuren hebben. Bekende slachtoffers zijn o.a.: Heuchera, Heucherella, Fuchsia, Tiarella, Rhododendron, Cornus, Taxus en Viburnum. Ik heb wel eens gehoord dat de larven van de taxuskever het niet hebben op planten met aromatische wortels zoals bijvoorbeeld Calycanthus (helaas, een struik en geen bodembedekker).

Mijn plan van aanpak zou de volgende zijn:

Aangezien de larven de grootste boosdoeners zijn zou ik eind september de grond behandelen met parasitaire aaltjes en er daarbij op letten dat de grond goed nat is en goed naregenen. De dosis parasitaire aaltjes moet ook niet te laag zijn. Dan zou ik het plantvak inplanten met bijv. Vinca minor. Volgend jaar zomer kan het resultaat dan worden geëvalueerd.

Gegroet, de tuinprins