clematis groeit niet?

• Suzanne

Hallo,

Ik heb een vraag over clematissen.

Ik heb zo'n 1,5 week geleden 3 clematissen geplaatst in de tuin, 1x de ‘nelly moser’, die gelijk de volgende dag zich al om zijn nieuwe stokje begon te winden en goed groeit. Verder 2 x de montana rubens, die allebei totaal _niet_ groeien of zich vast winden, en die nu ook donker paars/bruin worden van onderaf.

Kan iemand mij vertellen of dit verwelkingsziekte is, of iets anders?

groetjes,

Suzanne

• Margriet

1,5 week is erg kort om daar iets zinnigs over te zeggen. Wacht het rustig even af.

Gr. Margriet.

• marian k

Ik heb ook 2 clematissen die van onderen helemaal zwart bruin worden en verdorren ,en vraag me ook af of dit normaal is.Ze hebben wel heel mooi gebloeid.

• Kees

Ik heb ook twee clematissen gehad op mijn terras in twee aparte bakken. Alletwee waren het clematis montana`s Elisabeth, ze groeiden als kool en bloeiden de eerste twee jaren goed. Mijn zoon had er ook een paar van dezelfde soort, het waren echte woekeraars. Ik wil maar zeggen dat die “Rubens”clematissen niet kapot kunnen. Dus een beetje vreemd vind ik het wel dat ze niet aanslaan. Maar misschien gaan ze het nog wel doen. Alleen het zijn vroege voorjaars bloeiers, misschien te laat gekocht?

Ik zelf had ze in het vroege voorjaar gekocht en de daarop volgende zomer groeiden

ze als kool en het daarop volgende voorjaar bloeiden ze heel goed dus houd moed.

Kees.