wie denkt mee?

• martine

Goedemorgen! Ik heb in mijn voortuin een grote sierkers staan, helaas is hij ziek en moet gerooid worden, dus heb ik een kapvergunning aangevraagd. Nu denk ik over een nieuwe boom, maar wat zou allemaal kunnen? De grond bestaat uit veengrond met dieper een kleilaag, de tuin ligt op het zuiden. Ongeveer 9 meter diep en 10 breed. Ik kan natuurlijk wel weer een sierkers plaatsen, maar het nadeel vind ik dat hij maar even mooi is, verder is het een saaie boom. Wie heeft suggesties?

• Tim Rolfes

Japanse esdoorn? Vind ik zelf wel mooi.

• Hibiscus

Zijn er bomen die je niet mooi vindt ? Mag ie wel of niet vruchten dragen ? Wil je een altijd groene boom of niet ? Staan er planten rond en onder de oude boom of is het grasveldje/grond ?! Hoe hoog mag ie worden ? Wil je mooie herfstkleuren ?

Heel veel vragen…….

Hibi.

• Nina

Een sierappeltje. In het voorjaar bloesem en in het najaar appeltjes die er heel lang aan blijven. En in de loop van de winter door merels worden opgegeten. Dus ook in de winter altijd wat te zien. Worden niet te groot en er zijn er met rode en met gele appeltjes.

Nina

• Marian

Clerodendrum trichotomum var. fargesii,( kransenboom, pindakaasboom )

Google maar eens op bovenstaande naam(en)

Ik vind dit zelf een geweldige boom, bloeit nu met rood/witte bloemetjes en later blauwe besjes. Heeft mooi groot blad wat hij alleen in de herfst laat vallen. Schiet wel wat later uit in het voorjaar, maar dat doen alle bomen met grote bladeren.

Een nadeel, hij heeft wortelopslag, maar dat is als je op tijd bent gemakkelijk te verwijderen.

Groeit wel breed uit, ik weet niet of dat kan

• Jeanny

Wat vind je van een Acer Griseum, blijft een vrij kleine boom,het jonge blad loopt rozig uit, bloeit niet spectaculair maar de zaden zijn leuk. de herfstkleur is fel oranje-rood en de bast is vooral s'winters opvallend, kaneelkleurige schilfers. Zoek maar op Google dan zie je ook de afbeelding.

• paula

Of de Cersis canadensis “Forest Pansy” Leuke rose boei in het voorjaar, prachtig rood blad. Is eigenlijk geen boom maar een heester. Wel makkelijk tot boom te vormen.

Paula

• martine

Hartelijk dank allen voor het meedenken. De acer griseum spreekt me zeer aan. Daarnaast vind ik Pyrus calleryana ‘Chanticleer’ erg mooi, hoewel deze misschien iets te groot wordt uiteindelijk. Kent iemand deze boom uit eigen ervaring?

Fijne dag allemaal.

• Tuinkabouter

Pyrus chnticleer kun je goed in vorm snoeien als hij te groot wordt, maar nog beter is gelijk een leivorm te nemen of er zelf van te maken. Hij wordt wel aardig hoog vind ik, voor de afmetingen die je hebt opgegeven van je tuin. Of je moet van schaduw houden.

Je hebt ook pyrus salicifolia pendula, grijsbladige sierpeer die omlaag groeit in een treurvorm. Die wordt zeker niet te groot en is ook goed snoeibaar, heeft witte bloemetjes in het voorjaar maar de grootste sierwaarde zit in het grijze blad.

• martine

dank tuinkabouter, wordt idd te groot denk ik, hou het op de acer griseum, is ook erg mooi !