Roos met sterroetdauw+vraag over Hortensia

• CARLA

Hallo,

Wie kan mij advies geven over twee probleempjes.

Ten 1e heeft onze rode stamroos (sorry naam weet ik niet) veel last van sterroetdauw (bloeit en groeit wel goed). Ik begrijp dat je het aangetaste blad moet weghalen (ook op de grond) en verdere behandelen met een speciaal middel voor deze schimmel. Is allemaal gedaan maar de roos blijft last houden. Is hij nog te redden voor volgend jaar of ?? moet hij er uit (en kan er dan opdezelfde plek weer een nieuwe geplant worden? Verder heeft hij ook een nieuwe scheut die uit de grond komt. Moet die weggesnoeid worden?

Ten 2e hebben wij twee hortensia's (de gewone normale tuinhortensia) vlak bij elkaar staan. de ene bloeit weer fantastisch maar de andere heeft slecht 1 !!! bloem dit jaar. Is het aan te raden om hem te snoeien? of gewoon wachten en kijken wat hij volgend jaar doet.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en in ieder geval alvast bedankt.

met vriendelijke groet

Carla

• rené

hoi carla,

sterroetdauw kan bestreden worden door spuiten met een zwaveloplossing. Ik heb ook een roos staan die er last van heeft (andere weer niet) en die loopt elk jaar mooi uit, bloeit goed en eind juni/begin juli is het weer hetzelfde liedje. Ik laat dat nu al jaren maar zo. Heb eerder wel gespoten met zwavel maar het resultaat was niet veel beter.

Die scheut vanuit de grond moet je wegknippen, komt uit de onderstam en is van een heel andere soort.

Hortensia; hoe meer je snoeit, hoe minder bloemen in het daaropvolgende jaar. Dus als je bloemen wilt dan juist niet teveel snoeien. Of alleen de oudste takken van de grond af eruit snoeien en de rest laten staan. Zo kun je de struik vernieuwen en toch bloemen houden.

succes ermee

• anneke Im

Carla je kan nu bestrijden met het schimmel middel ,

Volgend voorjaar direct na de snoei beginnen met vital van Ecostyle regelmatig mee benevelen.en goed bemesten Daar worden de planten wat sterker door en zijn minder vatbaar voor schimmels en ziekten.

Dit heb ik .van een rozen kweker geleerd. Ik heb dit een paar jaar zelf gedaan en nu geen ziektes meer. groet Anneke

• Hinke

Carla, mijn Hortensia's hebben het zelfde. Vorig jaar bloeiden ze allemaal, dit jaar een paar goed en een paar nauwelijks. Zelf heb ik het idee dat de late vorst de oorzaak is omdat toen veel punten bevroren zijn. Blijft wel vreemd dat de ene er wel last van heeft en de andere die er naast staat niet of nauwelijks:-)

Hinke.

• CARLA

Bedankt iedereen voor de antwoorden

groeten

Crala

• paula

Die valse scheut van de roos kun je beter wegtrekken, niet wegknippen (eventueel eerst wat vrijgraven) dan komt ie minder snel terug. En wat de sterroetdauw betreft, doen wat Anneke adviseert!

Paula

• janet

Sterroetdauw heeft te maken met de kwetsbaarheid van de plant, ik heb t zelf met jonge aangeplante rozen die t eerste jaar meer last hebben van meeldauw sterroetdauw etc, naarmate de roos ouder en sterker wordt neemt de kwetsbaarheid af. Ik heb zelf eerst ook met allerlei middelen gespoten maar de ondergrond verbeteren en geduld werkt net zo goed, scheelt wel in je knip. rootgrow (via google oid op te zoeken) zou de wortels van de roos verbeteren, als je iets wilt toevoegen is dat wellicht een betere optie, te koop bij de rozenkweker. Wildopslag, groei vanuit de wilde wortels waarop de ent, je roos, is gezet moet je altijd zo diep mogelijk verwijderen, ergo alles wat van onder de entplek groeit weghalen. Dit gaat anders ten koste van de roos. Herkenbaar aan de lichtgroene kleur, zevenbladig ipv vijfblad en meestal een witte enkelvoudige bloem. succes ermee, groet Janet

• Hibiscus

Ik ben een keer 10 rozen tegelijk kwijtgeraakt aan sterroetdauw en meeldauw. Advies : nu onmiddelijk beginnen met anti-schimmel sproeien én de roos een flinke scheut mest. Hoe sterker de roos inderdaad, hoe beter ze zelf zo'n aanval overleefd. En volgend jaar lente meteen sproeien tegen schimmels en bemesten.

Als je op zeker wil spelen ook nog je snoeischaar goed ontsmetten en ALLE besmette bladeren weghalen, ook van de grond.

Sterkte,

Hibi.

• janet

snoeischaar idd altijd na gebruik schoonmaken met alcohol, alle aangetaste bladeren verwijderen ook altijd doen, maar nu nog mesten zou ik dus niet doen daar de roos dan in t najaar nog nieuwe takken blijft produceren die niet sterk genoeg zijn (slappe takken) om de winter goed door te komen gevolg je roos wordt zwakker en zwakker, kans op vorstschade is dan reeel. betere optie is stuk terugsnoeien en zo alle aantaste bladeren/takken wegnemen. Meeldauw heeft ook met t weer te maken, vorig jaar heel veel regen en ineens hele hoge temperatuur gevolg veel meeldauw, spuiten heeft weinig zin, gewoon de roos strippen (bijna al het blad verwijderen). Ik heb al heel wat rozen gehad maar nog nooit sterfte door meeldauw en sterroetdauw, meestal is er dan iets anders aan de hand. Vaak is de plek de boosdoener dwz te veel nattigheid/te weinig wind/ te veel concurrentie van andere planten/slechte bodemgesteldheid. een andere plek kan soms wonderen doen of bij nattigheid wat vochtminnende planten erbij zetten (anabelles bijv) en de grond schoon houden al het algevallen blad weghalen (= voedings bodem voor schimmels die fijn overwinteren om volgend jaar weer je planten te teisteren). succes ermee