Hangbiscus

• Olga

Kom ik gisteren aan bij mijn volkstuin, blijk ik ineens een romantisch bloemenboogje boven mijn poortje te hebben.

Laat ik daar had ik nou altijd al van gedroomd hebben…

Jullie snappen dat ik, nadat ik mij met fiets en al hier onderdoor gewurmd had, met een wel heel natte rug deze foto gemaakt heb! :D

Maar goed, echt grappig vond ik het niet. Eerst heb ik zo goed mogelijk de regen er uit geschud. Daarna heb ik met touwen geprobeerd de takken weer wat bij elkaar en omhoog te sjorren. Uiteindelijk kon ik er weer redelijk er onder door.

Thuis heb ik ook een hibiscus die erg neerbuigend is geworden (natuurlijk om mij al zijn prachtige bloemen te tonen…..) Deze is op stam en te hoog om met touwen te gaan sjorren.

Ik vraag me nu af wat ik verder nog kan doen en of de struiken nog terug in vorm gaan komen?

Olga

• Olga

Even een toevoeging, ook toen de struiken weer helemaal opgedroogd waren, bleven de takken hangen…

• anneke Im

Olga snoei hem na de bloei terug de takken met 2/3 deel .je kan ook wachten, tot volgend voorjaar .Ik doe het zelf altijd direct na de bloei .Heb nog nooit schade er aan gehad in verband door vorst . groet Anneke

• paula

Zou ik ook doen. Nu provisorisch bij elkaar binden en dan als ze uitgebloeid zijn snoeien en van het voorjaar inkorten, dat kan best tot zo'n 10 cm vanaf de entplaats. Hibiscussen zijn oersterk.

Paula

• maria

een grondboor, een paal en aan de paal vastzetten.

Maria

• Olga

Ok, dank allemaal, ik ga straks snoeien!

• Hibiscus

Ik heb hetzelfde “probleem” dit jaar. Inderdaad met touwen bij elkaar binden is een mogelijkheid.

Door snoeien hebben ze wel de neiging om bossiger te worden. Ze gaan dan niet de hoogte in maar in de breedte.

Hibiscus heeft erg flexibele takken en je kan komende herfst al een begin maken met de takken in elkaar vlechten. Heeeeeel mooi effect.

Prachtige Hibiscus Olga. Koesteren !

Hibi.

• Olga

Takken in elkaar vlechten?

Dat lijkt me een leuk idee! Maar ik ben wel erg benieuwd hoe zoiets eruit kan gaan zien. Heb je toevallig een voorbeeld(foto) hiervan?

Mocht iemand de naam van deze weten dan houd ik me aanbevolen. Zonodig maak ik nog wel een close-up-foto van een bloem.

Olga

• anneke Im

Dat vlechten moet je vanaf onder aan mee beginnen .dan krijg je een gevlochten stam en van daar uit kan je de takken laten verspreiden .dat zie je wel meer in tuinen .en tuin centrums staan.

Krijg je een stam hibiscus .

Anneke

• Olga

Dank Anneke!