Ik begin verslaafd te worden!

• Eline

Hallo,

Allereerst bedankt voor jullie antwoorden op mijn vraag over borders.

Ik begin verslaafd te raken aan tuinieren, Elke dag “begroet” ik de planten.

Het liefst zou ik elke dag planten en potten gaan kopen, maar ik moet me inhouden.

Wij hebben in mei de voor en achtertuin betegeld. Mijn man houdt van een nette, overzichtelijke, opgeruimde tuin. Ik ben meer iemand voor een wilde tuin. Lekker met heel veel planten en bloemen.

Kan ik dit ook realiseren met potten, bakken en kuipen?

Eline

• Hibiscus

He Eline, dat klintk alsof je een “echte” aan het worden bent !! Ik denk dat de meesten hier precies weten wat je “doormaakt”. Wat een heerlijke “ziekte” he !

Persoonlijk praat ik ook echt met mijn planten. Mijn buurvrouw lacht er om maar bewondert me enrom omdat ik bijna alles dat groen is en ziek weer gezond kan maken. Mijn man, die zich wel eens in spirituele zaken verdiept, vraagt dan of ik weer in contact sta met mijn Veda's. Ik roep terug dat ik lol heb ! ;-)

Over je vraag (je zal vast meer en praktischer antwoorden krijgen) : ja, dat kan ook in potten,bakken en kuipen. Dat een tuin als “wild” wordt gezien heeft vaak te maken met de soort planten die je gebruikt. Bamboes en grassen temperen een tuin en maken hem veel rustiger. Ook bloemen in 1 tint stralen rust uit. Daarentegen een bonte verzameling van kleuren en vormen wordt dan weer als “wild” gezien. Zorg wel dat het niet te chaotisch wordt. Ook een tuin heeft rustpunten nodig. Ik heb een tuinarchitect ooit horen zuchten dat het goed is dat ik mijn terras achter in de tuin heb liggen. Na het doorlopen van die bonte zooi van mij kreeg hij hoofdpijn en had een rustpunt nodig. :-D

Veel plezier met je verslaving !

Hibi.

• Nina

Als je net door het tuinvirus gegrepen bent wil je gewoon alles!

Pas na verloop van tijd ontwikkel je meer je eigen stijl. Tuinieren leer je al doende met vallen en opstaan. Ik heb vroeger veel inspiratie opgedaan door veel andere tuinen te bezoeken en tuinboeken te lezen. Hierdoor zie je vanzelf wat je wel en niet leuk vindt en gaandeweg krijgt dat vanzelf vorm in je eigen tuin. Een tuin krijg je in de loop van de tijd “in de vingers”. Dan weet je zo'n beetje wat op welke plek het beste tot z'n recht komt. Kortom een heerlijke ondekkingsreis waar eigenlijk nooit een eind aan komt.

Zo hou ik zelf erg van de cottage-achtige tuinen maar ook van strakke groene.

Daarom heb ik in m'n achtertuin de eerste met volop rozen en bloeiende vaste planten aangevuld met bollen en eenjarige en in de voortuin de tweede met alleen strakke buxushaagjes, beukenhagen en witte rozen en Annabellen als beplanting.

Veel plezier met je tuin.

Nina

• Olga

O, jéé, wat errug jouw verslaving!

Ik heb slecht nieuws voor je, er is geen remedie voor.

ER IS GEEN KRUID TEGEN GEWASSEN. :D

Je kan denken dat het over gaat als je op een dag verhuist en geen tuin hebt of zelfs geen balkon. Dat is slechts illusie. Want als de omstandigheden weer veranderen dan ontwaakt het virus en grijpt het je weer met volle kracht!

Dat gebeurde bij mij toen ik 8 jaar geleden in een huis kwam met een flink balkon. Ik begon als een razende manden aan te slepen en planten en niet te vergeten ik sleepte grote zakken potgrond naar 3 hoog. Na 3 jaar verhuisde ik omdat ik een tuin “moest”. Dat werd een redelijk kleine tuin en sinds vorig jaar heb ik er dus een volkstuin bij….

Maar ik kan je dus ook vertellen dat tuinieren in potten voor een “wild” effect kan zorgen. Deze foto is van mijn balkon waar het virus weer ontwaakte…

Het leuke van potten is dat je er zo lekker mee kan schuiven, niet meer mooi dan naar een hoekje toe, erg mooi dan op de voorgrond…

Succes en geniet van je virus!

Olga

• ann

Je kunt ook een planten border met planten in potten maken. Zo kun je iedere keer weer een andere combinatie maken. Het nadeel met potten is dat je deze wel regelmatig water en mest moet geven. Er staan weleens artikels in de tuinbladen over borders met planten in potten.

Ja, deze verslaving ken ik ook en ik ben bang dat je er niet meer vanaf komt. In het begin wil je steeds meer en na verloop van tijd maak je toch bewustere keuze's wat planten betreft.

Ann

• Eline

Bedankt voor jullie leuke reacties!

En ik vind het ook heel erg leuk dat ik dit prikbord/forum heb gevonden.

Nu kan ik met al mijn vragen bij jullie terecht.

Ik denk (weet zeker) dat ik elke dag wel even kom lezen.

Tot gauw! Eline

• Hinke

Vorig jaar had ik zo'n 50 potten met planten van klein naar groot, ondanks dat ik ook redelijk wat tuin heb. Voordeel van potten is, je kunt er zo heerlijk mee schuiven en steeds weer nieuwe combinaties maken. Nadeel is , zeker met dit droge weer, je moet ze (bijna) dagelijks water geven en vaak veel water en regelmatig mesten, al ben ik daar vaak zelf wat slordig in:-) Om die reden (steeds water geven) heb ik nu veel minder potten, dat was me wat te veel werk:-)

Hierbij nog wat foto's van vorig jaar, de beelden zijn van een vriend, stonden bij mij voor een expositie.

Hinke.

• Katinka

Als compromis zou je hier en daar een paar tegels kunnen lichten en er siergras “pennisetum” in planten. Dat vormt een nette bol van vrij donker gras, het ziet er netjes uit maar geeft toch grote toeven van “groen” in een betegeld oppervlak. Pennisetum alopecuriodes ‘hameln’ doet het goed in zo'n stenen vlakte en kan ook goed op zandgrond, dat meestal aan te treffen is onder plaveisel. Wel een beetje uitgraven en wat tuinaarde bijmengen in het plantgat, maar dan gaat het goed. Siergrassen zijn nu volop in volwassen vorm verkrijgbaar bij het tuincentrum. Let wel op de soort, want niet alle soorten kunnen even goed tegen de droogte.