gevlochten hibiscus en naam voor Olga

• Hibiscus

Olga,

denkend aan de soorten die hier makkelijk verkrijgbaar zijn (en aan de foto te zien staat die dame er al een tijdje) denk ik dat het de Hibiscus Syriacus “Mauve Queen” is.

Over het vlechten, ik heb gezocht maar kan geen plaatjes vinden van een gevlochten hibiscus zoals ik doe. Met uitzondering van de stekken die al jong in elkaar gevlochten worden om zo een stamhibiscus/bol te vormen met 3 kleuren bloemen. (Zoals Anneke Im. al zei).

Die van mij zitten nu zo onder de bloemen dus daar zie je en heb je ook niks aan.

Ik begin te vlechten als het blad niet meer zichtbaar is. Lange flexibele takken vooral in het centrum van de plant vlecht je losjes in elkaar en dan een touwtje waar de vlecht stopt. Niet te laat stoppen. Dunne uiteinden maakt dat het geheel toch weer “omvalt”. Zo kan je een een of meerdere sterkere interne “stammen” maken die als de plant gaat bloeien dienst kunnen doen als ingebouwde steun.

Enige nadeel is dat de plant groeit en daar waar de vlecht strak komt te zitten krijg je een kale stam.

Door al meteen na bladverlies met touwen te werken en goed te snoeien kan je uit eindelijk de plant ook “dwingen” eerder de hoogte in te gaan dan de breedte.

Maar uiteindelijk wordt zo'n hibiscus het slachtoffer van haar eigen succes. Hoe gezonder ze is en hoe groter ze wordt, des te meer en grotere bloemen en des te makkelijker ze doorhangt.

Als ik meer vind, laat ik het weten.

Hibi.

• Olga

Dank je Hibi!

Ik heb gegoogled en die naam zal wel kloppen!

Voor het vlechten ten behoeve van een stam ben ik royaal te laat. De onderste takken zijn zo dik dat die zelfs met een grote takkenschaar al niet meer door te krijgen zijn. Bovenin kan ik wellicht wat vlechtjes fabrieken, maar dan denk ik dat ik voor dit exemplaar toch maar beter voor de snoei-optie kan kiezen.

Ik heb je bericht in mijn favarieten gezet want ik houd het vlechtidee wel in mijn achterhoofd voor eventuele toekomstige struiken. Mijn pa is een mooie wit met roze hart en gevulde bloemen aan het stekken, ik hoop dat het hem lukt ;-)

Olga