Vraagjes over Buxushaagjes

• Marco

Ik heb 2 vragen wat betreft een buxushaagje die in dit jaar heb geplant.

Op de meeste plantjes zitten blaadjes die aan de toppen een randje geel hebben. Komen deze plantjes bepaalde voedingsstoffen te kort?

Als ik de plantjes wil bemesten, wanneer kan ik dat dan het beste doen? En kan dat met koemestkorrels, of is buxusmest beter? Zo ja, waarom?

• Katinka

Ik dacht een magnesiumtekort, die gele randjes. Buxus kan in zure grond niet alle voedingsstoffen opnemen. Kalken kan dus helpen tegen die gele randjes, naast voldoende mest. Ook voldoende water is nodig om voedingsstoffen te kunnen opnemen trouwens.

Het snelste helpt nu een beetje bitterzout opgelost in water, uitgegoten over de bladeren. Zwaar mesten is vanaf deze tijd in het jaar ook niet meer aan te raden omdat de buxus zo vlak voor de winterrust niet zo veel nieuwe scheuten moet maken (die vriezen stuk). Kunstmest werkt nu het snelste en dat kun je kiezen, zoals de genoemde bitterzout maar ook pokon is een optie. Ook dat zou je nu in water kunnen oplossen en uitgieten over het blad.

Buxusmest is niet beter, maar wel duurder. Kalk en koeienmest of kippenmest zijn net zo effectief en veel goedkoper, net zoals de doodordinaire goedkoopste “Pokon” (maar dan merkloos van de Lidl of zo). Ik knap al jaren verwaarloosde buxus op, die ik altijd na “gratis maar zelf uitgraven” in een pot zet, zwaar terugsnoei en dan mesten maar… ik gebruik koeienmest.

Succes met je buxus!

• Katinka

p.s. magnesium of kieseriet kun je kopen voor dit euvel, ik zag 4 kg voor bijna 10 euro bij intratuin, zal misschien nog wel goedkoper te krijgen zijn ook ergens anders. Magnesium zit ook in kalk overigens. Kalk geef je in het voorjaar, organische mest ook, en kunstmest werkt direct en kun je later toedienen: op het moment dat het nodig is, dus desnoods in de zomer. Nu dus kunstmest geven.

• janet

hallo,

Kippemest bevat veel kalk en stikstof en zo sla je twee vliegen in een klap. Ik koop t in korrelvorm, 8 euro voor 25 kg mest, gewoon uitstrooien rondom je buxus alsof je een koeievlaai neerstort. werkt prima, ook voor andere planten. kunstmest kan bij zon verbranding geven. succes ermee