Een wonder (passiebloem) + een paar vragen

• Katinka

Het is toch echt net onkruid, die passiebloem van de buren. Eerder groeide hij al onder het muurtje door en dat muurtje is gemetseld, ook nog 40 cm de grond in. Hij wilde graag in mijn tuin verder groeien en dat mocht wel zo tussen de klimop. In het najaar heb ik hem er weer uit getrokken, al die bruine stengels… Nu komt hij op een beetje ongelukkige plek wéér naar boven, echt een wonder, méters verderop :).

Ik heb voor mijn raam een vlonder. Daaronder ligt anti-worteldoek met daarop een hele dikke laag grind (was over van de bouw en zo kon ik het nuttig gebruiken). Je raadt het al, die passiebloem groeit gewoon door mijn vlonder heen, komt overal tussen de kieren door! Ik haal hem daar weg want daar kan ik hem niet gebruiken, “wonder” of niet!

Vandaag trok ik een stukje mét wortel mee. Die heb ik opgepot, en ik wil de plant graag verder laten groeien. Ik “durf” hem echter niet in de grond te planten straks (:D:D), ik heb ook al zo'n turkse lelie die net als onkruid overal maar opduikt, vandaar mijn aarzeling. Kan hij ook in pot blijven? Kan ik hem met pot en al ingraven misschien? Vriest hij dan in de winter niet kapot, en moet hij dan binnen overwinteren??

• anneke Im

katinka neem een oude emmer met kleine gaatjes onder in en zet die in de grond met daar in de stek van de passie bloem .

Hierdoor worteld hij minder onder de grond . Dat kan de passieplant lekker doen .

er zijn meer planten die ondergronds erg kunne woekeren .Anneke