onkruid in gras

• Marco

Het gazon dat ik heb ziet er vanaf een afstandje heel goed uit. Echter als je dichterbij komt zie je dat er onkruidbloemen/planten in zitten. Hoe kan ik die het beste voorkomen?

Ik verwijder ze door ze eruit te trekken. Echter krijg ik dan gaten in het gazon omdat eronder geen gras meer groeit.

Het gaat om dit soort plantjes.

http://www.tuin-aanleggen.be/uploaded_images/Paardebloem-772774.jpg

• Olga

Paardebloemen hebben lange penwortels.

Als je 'm kwijt wilt moet je de plant met de gehele penwortel er uit zien te halen, anders komt ie onherroepelijk terug. Dat gaat goed met een onkruidsteker.

Het gaatje kan je opvullen met aarde en groeit vanzelf weer dicht met het omringende gras. Met de onkruidsteker blijft het gaatje ook beperkt in grootte. In deze tijd van het jaar zie je er dan na twee weken al niets meer van.

Olga

• Hibiscus

Maar dit zijn ongetwijfeld zaailingen en als je in de buurt van een veldje/achtertuintje/bouwput zit waar deze onkruiden veel groeien, dan blijf je simpelweg last houden van onkruid.

Ik heb vrienden in een nieuwbouwwijk in aanleg en die hebben het opgegeven. Ze zeggen : we leggen wel weer nieuw gras zodra iedereen hier klaar is met bouwen en die berg “natuurlijk groen” weg is.

• kuuk

Hallo Marco,

Op het blad strooi ik wat zout zodat de plant uitdroogt. Succes.

• Olga

huh?

Werkt dat echt?

Gaat je gras er dan niet net zo hard aan? Met een regenbuitje er overheen kan je toch niet voorkomen dat het gras ook zout wordt….

Als het echt werkt ga ik gauw een paar bussen zout halen!

Olga

• Marco

Ik zal de adviezen eens gaan uitproberen. Tot nu toe heb ik alleen de bladeren weggehaald en niet de gehele wortel.

Het gras heb ik als zoden gelegd en dus geheel zonder paardebloemen. Echter onze buren doen helemaal niks aan hun tuin en daar staat het gras/onkruid dus bijna een meter hoog. Ik heb dus een sterk vermoeden waar onze problemen vandaag komen.

Als zout werkt zou dat erg handig zijn.

• carin

Als je zout gaat strooien dan gaat je hele gazon dood. Als je met zout werkt, dan moet dat heel erg precies gebeuren, precies in de hart van de paardebloem. Er zijn zelfs speciale ‘doseerstokken’ te koop, waar een kleine hoeveelheid zout uitvalt als je de stok op het hart van de paardebloem zet. Persoonlijk lijkt het me dan een stuk makkelijker om gewoon een goede paardebloemsteker te kopen,gaat vast net zo snel als dat zout en bovendien blijven er geen zoutresten in je gazon achter. Ook lekker voor konijn of cavia. Beiden zijn dol op een verse paardebloem.

Voor degenen die geen bezwaren hebben tegen gif (zout is overigens ook slecht voor het milieu en een aanslag op de kwaliteit van het grondwater, dus ook een soort gif) bestaat altijd nog de mogelijkheid om tegen onkruid in het gazon te spuiten. Dit middel tast niet het gras aan, maar wèl het onkruid.

Carin

• Katinka

Om even terug te komen op dat konijn: ik heb twee konijnen en die houden mijn grasveldje vrij van paardestekken. Dat is namelijk hun favoriete onkruid. Er groeit alleen nog wat herderstasje en brandnetel in, dat vinden ze kennelijk niet zo smakelijk (van die brandnetel snap ik dat ook wel ;)). Moet je wel konijnen hebben uiteraard, en niet een héél groot grasveld…

• Marco

En waar is dat gif te koop? Gewoon bij de boerenbond?

Ik heb daar ook een bepaalde kunstmest gezien waarop stond dat het goed was voor het gras en paarden/onkruid tegen zou gaan. Is dat een goed middel voor mijn probleem?

• de Haan

De boerenbond/welkoop en tuincentra.