newbiscus

• Katinka

Nee, het is geen nieuw soort biscuitje, het is een nieuwe soort hibiscus! Ik zag hem staan bij Intratuin vandaag (je moet toch wat in die hitte ;)) en jeetje zeg, wat een prachtige, grote bloemen. Ik geloofde mijn ogen niet, want het kaartje dat erbij zat, was ook in de vorm van zo'n grote bloem. Ik dacht dat er heel veel kaartjes in de plant hingen, maar het waren hibiscus bloemen, echt zo groot als schoteltjes

!! in een prachtige kleur roze. Nu mijn vraag: wie kent deze en hoe bevalt hij?
  • mw.lutetia

hij bestaat al een aantal jaren;wordt ook wel dinner plate hibiscus genoemd omdat de bloemen zo groot en plat zijn;ik vind hem zelf te protserig;

het nadeel van deze soort is dat die na eenpaar jaar duidelijk minder wordt;dat geldt ook voor de stekken en zaden.wat mij betreft geen aanrader.luut

• Viola

Vorig jaar is er ook een topic aan deze plant gewijd.

Kijk maar eens met de zoekfunctie. Ik vond hem teleurstellend.

Viola

• Katinka

Helaas kan ik niets vinden met de zoekfunctie… zou een jaar gewoon te lang geleden zijn of doe ik iets niet goed :?. Ik ben wel nieuwsgierig naar ervaringen. Ik vond hem prachtig maar heb hem toch laten staan omdat ik eerst wat meer wilde weten en liefst natuurlijk van mensen die hem hebben of hebben gehad.

• paula

Klik hier rechts eens op het driehoekje naast “prikpagina” . Dan kun je “prikarchief” selecteren. Typ nu “newbiscus” en klik op “Go”. Dan krijg je een hele lijst met dit onderwerp.

Succes, Paula

• Katinka

Dank je Paula, weer wat geleerd.

Ik heb even teruggelezen in het archief. Toch blijf ik twijfelen… er is zelfs een website van maar dat is een gesponsorde website, in hoeverre dat promotie is of waarheidsgetrouw kan ik niet beoordelen. Daar staat wel dat hij winterhard is, maar ik blijf daar gewoon aan twijfelen op één of andere manier.

Ik slaap er nog wel een nachtje over of het mij waard is om hem dan maar als “nazomer-opleukerd” te beschouwen :) met als eventuele bonus terugkomst volgend jaar.

• Hibiscus

Ik heb hem ook niet gekocht omdat ik het eigenlijk een tikkie overdreven vindt.

Het is een kruising tussen de Syriacus zoals wij die kennen en de moerashibiscus. Hij heeft een plekje in zon nodig maar wel beschut. Hij wordt ook niet zo groot heb ik me laten vertellen. En dan denk ik : wat moet ik met een plant die slechts 1 meter hoog wordt, in de witner verdwijnt maar wel bloemen heeft als borden tenzij het flink vriest want dat beïnvloedt de grootte van de “schotels” ?!

Ik denk, als ik eerlijk mag zijn, dat dit een trendplant is die weer op de achtergrond zal verdwijnen. Maar als JIJ hem mooi vindt, ga er dan voor !!

• Tuinprins

In de Newbiscus zit geen bloed van Hibiscus syriacus; het is gewoon een geselecteerde vorm van Hibiscus moscheutos. Absoluut niet winterhard ondanks wat er op het kaartje staat. (Mensen zouden die kaartjes met een korreltje zout moeten nemen.)

In juli 2007 schreef ik op deze pagina: “Je kunt de Newbiscus het beste zien als een dure eenjarige of als een kuipplant die je na een paar maanden op de composthoop gooit” . Ik ben nog steeds niet van gedachte veranderd.

Gegroet, de tuinprins

• janet

helemaal mee eens tuinprins, ik had m vorig jaar gekocht, prestatie was matig en na de winter was hij zo dood als een pier. Ik zou m niet weer kopen.

janet

• Katinka

Hmm, tja niet winterhard dus. Ik denk dat ik hem dan maar laat staan, hij is mij wat te prijzig voor zo'n korte periode.