Viermaal naam gezocht

• Olga

Het was weer reuze gezellig met mijn pa en zus gisteren op de beurs in Nuenen, “Bloem en Tuin”. Vorig jaar bij de tuinen van Appeltern had ik helemaal niets gekocht, dus nu “moest” ik echt weer!

17 stuks voor mij en ook nog 3 voor mijn zus en 3 voor mijn pa.

Bij alle stands mochten wij onze tasjes met planten in bewaring geven. Dus na de eerste kijk en koopronde volgde er nog een ophaalronde.

Mijn zus was gelukkig heel slim geweest. Ze had een opvouwbare wandelstok in haar handtasje weten te proppen. Daar konden we onze 23 plantjes (en zakken bloembollen) net aangeregen krijgen. Het was best zwaar (arme zus, het was niet eerlijk), maar het ging en we hadden een hoop lol er om en we hadden ook reuze veel bekijks ineens. :D

Maarruh, 2 van de plantjes hadden geen naam, dus bij deze wil ik graag een beroep op jullie doen. Ik doe er meteen nog 2 bij van mijn volkstuin.

Dit is de eerste. Het is een grassoort

Dit is de tweede. Bloeit nog niet maar zag er veelbelovend uit. Ach was niet duur, dus dit werd mijn “verrassingsplantje”. Kan het een Chelone (Schildpadbloem) zijn?

Dit is de derde. Weer een grassoort. Deze zat in de pot van een andere (siergras-)plant erbij… Is nu ongeveer 35 cm hoog.

Dit is de vierde en laatste. Het is een soort kogeldistel met roze-paarse bloemen. Maar de foto is dus van een uitgebloeide bloem… Misschien had ik ook een bloeiende bloem moeten fotograferen? Hij staat niet in mijn tuin maar langs de aangrenzende sloot, is dus waarschijnlijk “onkruid”

Bij voorbaat dank voor jullie meedenken!

Olga

• martine

De schildpadbloem herken ik idd, begint bij mij nu ook te bloeien, het eerste gras misschien een pennisetum soort? Andere weet ik niet,groetjes,

Martine

• Tuinprins

1. Pennisetum

2. Chelone oliqua

3. Lijkt op een graansoort

4. ?

Gegroet, de tuinprins

• Katinka

Eén en twee ben ik eens met tuinprins. Nummer drie is volgens mij “onkruid”, het lijkt sterk op wat hier opkomt als de vogels met de ‘onkruidzaden’ knoeien. Nummer vier is heel moeilijk te zien aan de uitgebloeide bloem, misschien helpt een foto van de gehele plant beter. Distels langs de sloot zijn vaak Carduus …, misschien kun je daar op googelen?

• Mike

Die grassoort lijkt verdacht veel op gierst, rest is al gezegd.

Mike

• Olga

Dank voor het meedenken!

Pennisetum klopt denk ik wel. Ik heb er een die er zooo anders uit ziet dat ik er niet opgekomen was dat het een soortgenoot zou zijn. Ik vind hem wel lijken op Pennisetum alopecuroides “Hameln” dus daar houd ik het voorlopig maar op.

De Chelone, waarschijnlijk dan obliqua, blijft even spannend, ik ben benieuwd welke kleur die gaat krijgen.

Het gierst-grasje mag nog even doorgroeien. Intussen zie ik dat er heel wat soorten gierst zijn. Het kan een trosgierst zijn. Die gaat ie nog wel eens een preciesere naam van me krijgen.

De distel kan zeker een Carduus zijn!

Hier een foto van de bloemen.

Olga