prei

• Miep

Een vraag voor de moestuin-experts onder ons. We hebben prei gezaaid op een bedje. Toen ze zo dik als een potlood waren hebben we de helft uitgezet in een plantgaten van ca. 15 cm. diep op twee rijen. Nu blijkt dat de prei op het bedje het beter doet dan de uitgepote prei. Heeft een van jullie advies over prei? Kunnen we de zaailingen toch maar laten staan, of anders poten zodat we nog een beetje oogst krijgen?

We wonen op de rand van de Veluwe, gemengd zand / klei / tuingrond, en waar nu de moestuin is stond voorheen het kippenhok.

• paula

Hoe lang staan ze, die je uitgeplant hebt? Eigenlijk is het normaal dat de uitgeplante prei het (in het begin) niet zo goed doet. De wortels moeten hun weg nog vinden en in de tussentijd gaan de preiplanten die je hebt laten staan onverdroten voort. Ik zou me niet al te druk maken. Komt volgens mij helemaal goed.

Paula

• Goof

hoi Miep. de planten die blijven staan groeien gewoon door,de planten die verplant zijn moeten eerst nog nieuwe wortels maken voordat je ziet dat ze groeien dat kan wel even duren ,je moet ze wel bijmesten ze hebben graag wat meer stikstof.

Goof

• teun

teo