dode egel in de tuin

• Hibiscus

Ik wilde vanmorgen de katten uit laten en zag tot mijn verbazing op het terras een egel liggen. Even voelen maar stijve pootjes dus waarschijnlijk helemaal dood. Wat zonde. Hij zag er wel flink volwassenen uit. Wellicht een oudje ?!

Maar hoe komt dat dier hier ? Ik woon niet wat je noemt naast een bosgebied/natuurgebied/weigebied maar gewoon in een “wijk”. In deze buurt hebben we allemaal flinke tuinen (9 breed en minimaal 12 diep) maar de meeste overige tuinen zijn keurige gazonnetjes met op maat gemaakte bordertjes.

En nee, hij is niet aangesleept door de katten ! Ik zag geen wondjes en met alle respect, zo'n flinkerd met stekels krijgen mijn katten niet aangezeuld ! Ik bel strakjes even de lokale dierenbescherming. Ik kan wel een dood muisje afvoeren maar een egel gooi je niet zomaar even in je groene bak !

Lijkt een idioot berichtje om hier te zetten maar ik ben er wel een beetje door aangeslagen. Met katten in huis weet je dat je af en toe een lijkje moet afvoeren maar zo'n egel die zomaar op mijn terras het loodje legt…… dat raakt me.

• elfje

Mijn kat vangt in zijn eentje merels en mollen,dus het zou toch best kunnen.

Goed dat je hebt gebeld,lijkt me inderdaad niks voor de kliko!

Groetjes,Yvonne

• mw.lutetia

wat nar voor je-en voor de egel-;de egel is een echte cultuurvolger;hij komt met name in wijken voor met veel tuinen,struiken,klimop,composthopen enz.heerlijk zo'n scharrelaar want hij eet allerlei ongedierte;ook de taxuskever en alle soorten slakken,dit is de tijd dat de eerste jongen rondlopen;de meeste jonge egels worden in auguistus/seprember geboren.nooit melk geven.luut

• VleerKipje

Ik vind het niet idioot om hier neer te zetten hoor.

En kan me heel goed voorstellen dat je erdoor geraakt bent.

Zou ik ook zijn.

Wie weet waarom hij dood ging, ouderdom, honger, ziekte, hartstilstand…

maar ik zou vergiftiging ook niet uitsluiten.

(Gif dat bedoelt was voor katten :-( )

• paula

Ach gut Hibi, wat vervelend. Kan me heel goed voorstellen dat je dat raakt. Een egel heeft toch een hoge aaibaarheidsfactor, alhoewel ik ze niet zou aaien want ze zitten vól met ongedierte.

Sterkte, heeft de dierenbescherming nog gereageerd?

Paula

• Katinka

Ach altijd zonde, zo'n dood diertje. Egels zijn beschermd. Als ik dat lees over die “aangeharkte” buurtuintjes, vraag ik me af waar die egel zijn slaapplaatsje had. Meestal onder een stapeltje takken of in de composthoop. Waar zou dat te vinden zijn? Of misschien was hij op doorreis. Egels zijn slakkeneters, en vergiftigde slakken komen helaas nog veel voor, niet iedereen gebruikt escar-go (werkt niet zo goed als ‘traditioneel’ gif). Dus dat zou ook nog kunnen, je weet het nooit.