lathyrus

• Tim

Hallo,

ik heb een vraagje over de peulen van de lathyrus(sierpeul). Wat is nu eigenlijk de beste manier om de zaden te bewarenen wanneer kan ik ze weer uitzaaien? Moet id de complete peulen bewaren of moeten de erwtjes er allemaal uitgehaald worden? Wat is de beste plek om de zaden te bewaren?

Alvast bedankt

Tim

• ann

Tim je kunt de peulen het beste plukken als ze rijp en bruin zijn. De zaden(erwtjes) kun je eruit halen en goed laten drogen. Als ze droog zijn in een papieren zakje(envelope) droog bewaren. De zaden kun je dan weer volgend voorjaar op de plaats van bestemming zaaien.

Ann

• Tim

Aha. Had dit al gedacht maar een keertje navragen kan nooit kwaad.

Wanneer is dan ongeveer de beste tijd om te zaaien, welke maand?

Groetjes

Tim

• Margriet

Niet te vroeg, Tim. Lathyrus houdt erg van warmte. Begin mei is prima. Als de grond al een beetje is opgewarmd. Maak de grond lekker vochtig bij het planten, die erwtjes kiemen dan snel.

Graag op een zonnig plekje met iets om tegen aan te groeien. (hekje ofzo) Ze worden vrij groot en doen dat ook erg snel.

Blijf de bloemen plukken voor eindeloze bloei. Een klein bosje in de kamer geeft een heerlijke geur af, echt geweldig!

Gr. Margriet.

• jeltje kosters

nog een vraag over lathyrus, ik heb dit jaar voor het eerst staan, ben nog heerlijk aan het plukken voor de vaas. Nu wil ik graag volgend jaar op de zelfde plaats weer lathyrus zetten en heb begrepen dat dat niet kan ivm aaltjes. Weet zoniet waar ik ze wel kan zetten, ivm de zon. Heb ze nu op drie plekken staan en heb ondervonden dat ze zeer zonminnend zijn. Wat moet ik aan de grond doen om ze daar weer neer te zetten. alvast bedankt Jeltje

• Margriet

Afrikaantjes planten. Kies een leuke hoge of de witte. Maar ze doen allemaal de truc, nl aaltjes verdrijven.

• jeltje kosters

Goedemorgen Margriet, volgend voorjaar dan de afrikaantjes zetten, maar kan ik dan in mei de Lathyrus ook neerzetten? Of moet er toch een jaar tussen zitten. gr Jeltje