wisteria

• arcobaleno

Ik heb een licht roze wisteria die prachtig heeft gebloeid, nu komen er allemaal een soort van peulen aan wat kan ik daar mee doen

• paula

Oh, als ik zoiets hoor word ik helemaal hebberig :):) Laten hangen tot ze rijp zijn, dan droog en koel bewaren, in het voorjaar de zaden eruit halen en zaaien. Het kan echter wel 10 jaar duren voor ie bloeit.

Toen wij vorige zomer in de Duitse Eifel op fietsvakantie waren zag ik die peulen ook hangen maar ze hingen véél te hoog, helaas. :D

Paula

• Teuni

Ik heb ook peulen aan mijn zelfgezaaide wisteria. Deze bloeit nu voor het 2e jaar en heeft de 1ste 3 jaar niet gebloeid. Het was zaad van een witte wisteria op stam die het loodje heeft gelegd, maar hij is niet kleurvast. Want nu heeft deze al 2 jaar blauwe bloemen.

Ik wil er maar mee zeggen dat de peulen van deze roze waarschijnlijk ook geen kleurvaste zaden hebben.

Als je van mij rijpe peulen wilt hebben zeg je het maar want ik gebruik ze toch niet Paula.

gr. Teuni

• paula

Heel graag Teuni!! :) Zeg maar wat je er voor wilt hebben. Ik zal mijn e-mailadres even open zetten.

• Teuni

Ik heb je gemaild. :) Teuni

• Katinka

In de peulen zitten zaden. De peulen laat je hangen tot ze mooi rijp zijn (bruin kleuren). Je kunt volgend voorjaar de zaden uit de peulen halen en zaaien. Gewoon de gehele peulen in de schuur o.i.d. bewaren van de winter, als het maar droog ligt, bijvoorbeeld op oude kranten die eventueel vocht absorberen. Jonge plantjes nu zaaien kan ook, maar dan komen ze de winter misschien niet goed door.

Meestal heb je een grote opkomst van de zaden, die vrij groot zijn en een beetje lijken op de zaden van tuinbonen. Het makkelijkst is een grote pot te nemen en de zaden aan de rand van de pot in de grond te drukken. Smalle kant naar boven houden, dus niet ‘breeduit’ op de aarde leggen. Het voordeel van één pot is vooral het watergeven, je kunt ook elk zaadje in een klein potje drukken als je wilt. De jonge plantjes zijn makkelijk te hanteren als je ze in een eigen pot wilt zetten of in de grond.

Zoals al is gezegd, is het een verrassing welke kleur de wisteria gaat bloeien, áls hij al snel wil bloeien. Toch kun je er wel leuke bouwsels mee maken: stammetjes in elkaar vlechten, wisteria op stam kweken, wigwammetjes, etc. Erg leuk om te doen!

• dinie

hallo paula wat doe je met die zaden ga je die zaaien,maar als ik jou nou een paar stekken meebreng dan geef ik die weer af bij dat tankstation,ik ga de mijne er helemaal uitdoen ,maar overal komen van die uitlopers uit dus als jij die graag hebt laat ik ze zitten,en heb je al een erytrea(koraalplant)? de mijnen bloeien geweldig de bloemen zijn tussen de 65 en 80cm ze doen het geweldig.groeten dinie

• paula

Hoi Dienie. Ja, ik wil ze gaan zaaien. Heb er wel een leuk plekje voor en ik vind dat zo leuk om te doen. Stuur maar geen stekken want als dat net zo'n fiasco wordt als met de Parkietplant (ik denk dat het aan de grondsoort ligt). die kwam nauwelijks op en wát opkwam kwijnde weg na een paar weken. Jammer, dat wel. Die koraalstruik? Heb je daar ook zaden van? Dan zou ik dat liever proberen, dan krijgt hij niet zo'n cultuurshock. Maar heel lief dat je aan mij denkt.

Paula

• dinie

hallo paula als ik er zaden aan krijg dan zet ik ze op prikbord en dan krijg jij er ook wat.groeten dinie

• ok

ok