lavendelvraagje

• judith

Ik heb een aantal lavendelplanten staan en die zijn nu zo'n beetje uitgebloeid. Kunnen ze een tweede keer bloeien als ik ze nu snoei?

• Margriet

Nee, maar als je ze lichtjes snoeit krijgen ze weer mooie frisse grijze topjes. Ze gaan dan leuk de winter in.

In het voorjaar (half april) knip je de lavendel flink terug, hij zal dan vlotjes weer op hoogte groeien en prachtig gaan bloeien. Knip nooit in kaal hout maar altijd in hout met zichtbare uitlopertjes. Dan zit je altijd goed.

Gr. Margriet.

• fred

Ik doe dat juist andersom M. Nu flink terugnemen en in het voorjaar lichtjes wat toppen. Werkt prima.

Fred.

• christine

Ik stop de nu afgeknipte stukjes van 10cm gewoon in de grond. Doe er 2-3 bijelkaar, en heb volgend jaar prachtig bloeiende struikjes. Ik verplant ze dan ook gewoon, daar waar ik ze hebben wil. De oude snoei ik dus ook als ze uitgebloeid zijn.

• janet

ik heb in juni mijn kuiflavendel teruggesnoeid omdat de kuifjes uitgebloeid waren en wat schetste mijn verbazing, binnen 3 weken nieuwe kuifjes. ik had dit niet verwacht maar ga t dus in t vervolg ieder jaar doen. wellicht dat kuiflavendel anders reageert dan de lavendel hidcote oid. gr janet

• judith

bedankt voor alle info! Ga vanmiddag aan de slag als het droog blijft.