Ik heb ook een paar vragen over de rozen in mijn tuin. De stamroos geeft geen problemen maar de struikroos heeft gaatjes in het blad en de stamroos die net twee weken staat heeft zwarte vlekje op het blad. Echter niet op de nieuwste uitlopers.
volgens mij is het sterroet en die gaatjes is gewoon jammer genoeg gemaakt dor insekten heeft niet iets te doen met ziekte. Je kunt goed spul kopen tegen de ziekte maar verwijder wel alle zieke bladeren want het tast de plant aan voor volgend jaar. Dus ook alle op de grond gevallen bladeren. En ik zou nog ff wat mest geven heeft bij die van mij ook goed geholpen.
bovenstaande klopt behalve het mestadvies, mesten niet na 1 juli, de roos gaat anders takken aanmaken die niet meer goed afharden waardoor zwakke takken die in de winter schade ondervinden of dood gaan. sterroetdauw heeft mijn inziens veel te maken met de weerstand van een plant, jonge planten ondervinden meer last van dit euvel, je zal zien dat naar mate de plant meer volwassen wordt de sterroetdauw vanzelf minder wordt. dus je kan duur spul kopen om te spuiten maar je kan ook proberen de basis te verbeteren, grondverbetering dmv compost, zorg voor goede afwatering. regelmatig mest geven dwz najaar handje koemest bij de voet van de roos (ent beschermen tegen vorst), voorjaar handje koemest bij de voet van de roos, voor de 1e bloei rozenmest en dit na de bloei herhalen maar niet meer na 1 juli. Voor mooi groen blad en sterke takken kan je in t voorjaar ook kieseriet geven (kalk met magnesium). verder haal je iele takken weg, zorg voor een open hart (takken die naar binnen groeien terugsnoeien tot een buitenoog en overtollig blad in t hart van de plant verwijderen> zo hou je zicht op evt aangedane takken en voorkom je dat ziektekiemen en ongedierte zich ophopen). Toen ik 10 jaar geleden begon met rozen spoot ik me een ongans tegen allerlei beesten en ziektes maar door de jaren heen heb ik geleerd om te zorgen voor een goede basis waardoor je een hoop ellende voorkomt. en tenslotte geduld, een roos heeft tijd nodig om tot volle wasdom te komen en als een roos ondanks je inspanning niet voldoet> verplaatsen naar een andere plek en als dat niet helpt>de kliko in. tjonge heel verhaal weer, ik wens je veel plezier met je rozen, groet
Janet
Janet, ik wil je woorden niet in twijfel trekken of beledigen maar waarom ben je zo tegen dat mesten na 1 juli ?! Uit eigen ervaring ?!
Ik doe al jaren 1 keer in de lente een handvol korrels en een extra handvol rozengrond. Dan komt de eerste bloei. Zodra die het gehad heeft, snoei ik de roos mooi bij en krijgt ie weer een handjevol korrels. En dat was volgens mij dit jaar zo half juli, soms is het later, soms vroeger. Ik snoei dan in de herfst de rozen tot kniehoogte en in de lente nog een keer tot 30 cm ongeveer. Dat heb ik van mij opa geleerd.
Sterroetdaw ben ik grotendeels met je eens. Hoe krachtiger een roos (en dat haalt ie uit het voorbereidende werk in de lente) hoe beter hij zo'n aanval overleefd. Toch zijn er soorten die veel gevoeliger zijn voor schimmels en andere infecties. En het weer (veel regen = meer sterroetdauw, is mijn ervaring) gecombineerd met de plek waar ie staat (beschut of “op de tocht” ) maakt ook veel uit.
Hibi.
Ik ben het wel met je eens, hibi, dat 1 juli een beetje een erg strikte datum is. Ik doe hetzelfde als jij, snoeien na de eerste bloei en dan mesten en dan is het vaak half juli. Nu is het echter begin augustus en horen de rozen allang met hun tweede groei-bloeifase begonnen te zijn. Als je nu nog gaat mesten dan wordt het wellicht erg laat voordat de nieuwe groei inzet en die dan vatbaar is voor vorstschade omdat de scheuten nog zacht zijn voor de winter. Anderzijds veranderen de winters en zoveel vorst hebben we niet meer. Afdekken van de ent en aanaarden heb ik zelf ook nooit gedaan en zou ik ook nooit meer doen en koemest geven in het najaar is naar mijn mening ook zinloos. Maar ieder heeft zo zijn eigen methodes en zweert daarbij. Carin
Dat hangt helemaal van de soort klimroos af, judith. Mijn klimrozen zijn herbloeiende trosrozen en staan al weer in bloei of zijn druk bezig met de knopvorming. Behalve de Sympathie, want die heb ik bewust een keer niet gesnoeid na de bloei en zit nu vol met grote groene bottels en heeft dus maar weinig nieuwe bloemen gevormd. Mijn andere klimrozen nemen het niet zo nauw met snoeien. Die beginnen gewoon met herbloeien al voordat de oude bloemen er afgesnoeid zijn.
Heb je echter een eenmalig bloeiende roos, bijvoorbeeld een rambler, dan kun je snoeien en mesten wat je wilt, maar hij gaat niet herbloeien. Zou bij een rambler ook zonde zijn, want dan snoei je de bottels weg en dat is een deel van de sierwaarde. Als je weet hoe je klimroos heet, dan kun je simpel nazoeken of er kans is op een tweede of derde bloei. Carin
Nou hibi, omdat je niet wil dat de roos nog tot laat in t seizoen takken gaat vormen die vervolgens te slap zijn en onvoldoende afharden (grotere kans op vorstschade), de plant heeft ook rust nodig dat betekent dus iets eerder mest geven en bij mij is de eerste bloei meestal in mei en daarna tot aan de vorst ondanks dat ik voor juli mest. wat betreft t snoeien dat doe ik ook exact hetzelfde.
Ik ben trouwens niet beledigd hoor, ik geef tips vanuit mijn ervaring en sluit niet uit dat anderen het op een andere wijze doen. En veel regen is vervelend vanwege knoprot, takken die doorbuigen door de natte bloemen en slecht uitkomen van knoppen maar bij goede afwatering hoeft dit geen probleem te zijn. En in mijn nieuwe tuin is het zeer winderig maar de rozen doen t geweldig terwijl in Almere (vorige tuin) had ik een beschutte tuin en deden de rozen het beduidend minder door luizen, vocht wat niet weg kon en andere ellende. Alleen de klimrozen hebben t moeilijk, groeien erg traag en weinig bloemen tot op heden.
hierbij een foto van een kluitje rozen,groet Janet
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?