Pluimhortensia

• Teuni

Ik had vorig najaar een pluimhortensia aangeschaft met roze-rood gekleurde bloemen.

Ik weet niet hoe hij heet, maar nu krijgt deze witte bloemen. Hoe kan dat?

Of is het zo dat de bloemen weer gaan verkleuren in het najaar? De stelen van de plant zijn heel donker en het steeltje naar het blad zelfs rood.

Wie kent deze soort?

gr. Teuni

• Margriet

Het zou Pinky Winky kunnen zijn, Teuni. Die begint in ieder geval ook wit en verkleurt ergens in augustus echt flink naar rozerood.

Phantom doet het ook, maar zachter roze.

Gr. Margriet.

• Teuni

Ja Margriet, het is Pinky Winky. Ik herinner me nu de naam weer nu ik hem hoor.

Gelukkig, ik dacht een kat in de zak gekocht te hebben, ik ben benieuwd. Het is nauwelijks te begrijpen dat die zo kan verkleuren. Bedankt Margriet!

gr. Teuni

• Marian

Die van ons bloeit ook altijd eerst wit, en de verkleuring naar een mooi soort oud-roze komt later.

• paula

Mijn buurvrouw heeft een gewone Hortensia gekocht. De verkoper zei dat ie donkerrood zou gaan bloeien maar nu hij bloeit zijn de bloemen gewoon rose. De kweker zei dat dat normaal was en dat hij nog naar donkerrood zou verkleuren. Maar de bloemen lijken meer zalmrose te worden naarmate ze ouder worden, niet donkerrood. Zou het aan de grondsoort kunnen liggen? En zo ja, wat kan ze daaraan doen? Alvast bedankt voor de antwoorden in naam van mijn buuf.

Paula

• Margriet

Hoi Paula,

dat kan wel kloppen hoor. Ik heb ook een “heel gewone” roze. Hij mag alleen blijven omdat hij zo prachtig rood verkleurt, echt zeer diep. Is hij nu nog niet aan het doen, het is nog te vroeg. Hij wordt al wel iets donkerder.

Gr. Margriet.