roos op stam

• joop

Heb dit voorjaar een roos op stam gekocht, heeft in juni en begin juli prachtig gebloeid , dus ben er blij mee.Inmiddels zijn er flink wat lange uitlopers / takken aangegroeid waarvan er in 1 weer nieuwe knoppen zitten die elk moment zullen uitkomen. In de andere uitlopers zitten geen knoppen. Ik heb een paar vragen :

A) op het kaartje stond dat ik in maart alles moet terugsnoeien tot ca 15 cm. kan ik ook tussentijds ( nu ) snoeien om nog meer nieuwe knoppen te krijgen ?

B) bloeien ze meerdere keren per jaar ?

graag jullie tips

mvrgr Joop

• Goof

Ik heb een stamroos die ik in het voorjaar op een of twee ogen terug snoei,hij heeft mooi gebloeit als hij uitgebloeit is snoei ik hem voor de helft terug en nu begint hij weer te bloeien.

Goof

• janet

beste joop,

in principe hoef je enkel de uitgebloeide bloemen eruit te halen middels snoei tot een vijfblad, dan krijg je vanzelf nieuwe bloemen. Het ligt aan jezelf hoe groot cq weelderig je de stamroos wilt hebben, wel kan je wat snoeien om de ronde vorm erin te houden. en wat betreft het snoeien in t voorjaar, ik heb een buurvrouw die twee witte stamrozen heeft ,vlgs mij schneewitchen, en die doet er helemaal niets aan en t is bijna ergerlijk maar ze doen t geweldig. ik mest, snoei, pak ze in tijdens de winter periode en ze doen t geweldig, maar toch er zijn kennelijk vele wegen die leiden naar rome. wat is wijsheid? de mate van bloei hangt trouwens ook af welke roos je hebt, ik heb bijna allemaal engelse rozen op stam en die bloeien continue de zomer door, maar er zijn ook rozen die een rustpauze nemen. succes met je roos