RADELOOS!!

  • Helen

    Mijn vakantiehuis met 340 m2 weelderig begroeide tuin wordt in de zomer goed verhuurd, dat betekent ook dat wij er niet zoveel kunnen komen. Wanneer er een gastenwissel is werken we hard om de tuin weer in orde te krijgen. Nu doet de situatie zich voor dat ik vanaf half juli/augustus na het werken in de tuin een erge huiduitslag krijg met bultjes die jeuken dat je er gek van wordt. Door onderzoek heeft men niets kunnen vinden. Eind augustus is er niets meer aan de hand dus je zou kunnen zeggen dat het met bloeiende planten te maken heeft. Heeft iemand zoiets al eens meegemaakt en weet iemand in welk instituut ik terecht zou kunnen voor onderzoek specifiek gericht op planten. Het lijkt erop dat deze bultjes besmettelijk zijn…….is dit niet absurd!!!! Heeft iemand advies? Het verlossende antwoord is een weekendje gratis in ons huis…..www.sp18.nl

  • Brigitte Verkuijl

    Waar heb je je huisje in Nederland? En wat voor soort planten/bloemen staan er? Heb je toevallig bereklauw er staan?

  • Tim

    Kan het zijn dat je tegen bepaalde naaldbomen aan komt tijdens het werk in de tuin? Mijn vriendin heeft daar ook altijd erg veel last van. Als dat het geval is ben ik bang dat je daar niet veel tegen kunt doen. Sterkte

    Groetjes Tim

  • Annemarie

    Regelmatig heb ik hier en daar uitslag, 2 weken geleden op mijn hals, grote dikke rode plekken, heeft een week geduurd, en waarvan? Bij mijn weten heb ik geen planten waar ik dit van kan krijgen, een spinnetje misschien?

    Het ergste heb ik een aantal jaren geleden meegemaakt, een collega van mij had in haar tuin “opgeruimd”zonder handschoenen, zij kreeg op beide handen blazen zo dik als druiven, uitermate pijnlijk (tevens gepaard met hoge koorts) en behoorlijk “indrukwekkend”. Nu werken wij alletwee in een ziekenhuis, dus dermatologen etc waren snel gevonden, maar ook die stonden voor een raadsel. Ze is er weken echt ziek van geweest, en uiteindelijk bleek het door het snoeien van een cypres-achtige. Zij doet niets meer zonder handschoenen. Maar heel goed mogelijk dat iemand anders er helemaal geen last van heeft. Het schijnt in de dermatologie ook een moeilijk fenomeen te zijn.

    Verder, en misschien valt daar ook aan te denken, zodra de temperatuur boven de 30 gr komt en dat was afgelopen week dus een dag zo, dan krijg ik eczeem op beide handen, heel vervelend, overal blaasjes die enorm jeuken, behoudens een cortisonezalf is het wachten tot de temperatuur weer daalt en dan is het snel over. Hier komt dus geen plant aan te pas.

    Misschien herken je iets.

    Groetjes Annemarie.

  • Marian

    Bij mij geeft het stuifmeel van grassen ook zo'n reactie, als je b.v. grassen uitplukt ( of afmaait) die ‘in bloei’ zijn, en waar dus het stuifmeel vanaf komt ( vaak niet zichtbaar) en dat warreld op je huid, kan dus ook een allergische reactie geven.

    Vreselijke jeuk, vlekken en bultjes kan dat geven.

  • viool

    Er zijn er ook die alergisch zijn voor coniferen.

    Groetjes Viool

  • maria

    Ik zou zeggen, begin eens om niet met onbedekte huid te werken.Als het zich dan toch nog voordoet, is een contactallergie niet erg waarschijnlijk.

    En zoek eens uit welke planten en ook bomen daar staan, die niet in je huis-omgeving staan.Ik begrijp dat je het thuis niet hebt. .

    Goede allergologen zijn er wel.Maar je moet dan meestal niet zijn bij een huidarts in een doorsnee ziekenhuis.Je moet dan eerder zijn in een universitair centrum.Maar het is een mijl op zeven om zoiets uit te zoeken en hangt vooral af van de informatie die je zelf aanbrengt.

    Maria

  • Tuinprins

    In principe kun je voor alle planten allergisch worden. Er zijn zelfs mensen die huiduitslag krijgen als ze hortensia's hebben aangeraakt. Omdat je dus in principe voor iedere plant allergisch kunt zijn en worden is het ook lastig om uit te vinden welke plant precies de allergische reactie heeft veroorzaakt. Bovendien kunnen factoren als temperatuur en de samenstelling van je zweet een rol spelen.

    Daarom kun je het beste naar de huisarts gaan en je een zalf tegen de huiduitslag en/of jeuk laten voorschrijven en als je de volgende keer in de tuin werkt huidbedekkende kleding dragen.

    Gegroet, de tuinprins

  • Helen

    Het huis staat in Zeeuws Vlaanderen, ong. 5 km van de kust en ja, we hebben er bereklauw in staan?! We hebben het huis nog niet heel erg lang dus ik ben nog steeds aan het ontdekken wat er allemaal staat……veel onkruidsoorten, veel hedera, jasmijn, wilde wingerd etc.

    Muriëlle mv Jordan en Loïs schreef:

    >

    > Waar heb je je huisje in Nederland? En wat voor soort

    > planten/bloemen staan er? Heb je toevallig bereklauw er staan?

  • Helen

    Er staat slechts 1 conifeer!