radijzen "voos" ?

• Katinka

Ik heb radijzen gezaaid (en lekker opgegeten, inclusief het loof in de stamppot!) maar nu staat op het zakje zaad dat dit een soort is dat niet snel “voos” wordt. Ik wilde namelijk nog een keertje proberen te zaaien, dus ik zag dit ineens op het zakje staan omdat ik me afvroeg of ik nu nog wel succesvol kan zaaien. Ik heb geen idee wat “voos” betekent. Het zal vast iets te maken hebben met de kwaliteit, maar wie kan mij dit precies uitleggen?

• maria

voos is een goed nederlands woord dat betekent slap, niet gezond, .Een voze man = iemand die er niet gezond uitziet.

Voor een radijs: niet knapperig.Komt vaak voor als je radijzen te lang laat staan.

Maria

• paula

Als je een voze radijs doormidden snijd dan zie je kleine holle ruimtes. De radijs is dan dus niet helemaal “vol”. Je kunt hem dan ook vrij gemakkelijk inknijpen. Een beetje als een spons zeg maar.

Paula

• karin

zaaien jullie nu nog steeds radijsjes dan?

ik dacht dat het alleen in het voorjaar kon… heb het laat nog geprobeerd,maar er is niets meer opgekomen.. misschien toch te droog geweest?

• Mike

slakken!

Voos is zoals Paula al zei. Wil er nog aan toevoegen dat voos ‘sponserig’ is.

Mike

• Katinka

Bedankt voor jullie uitleg, ik ben alweer wijzer geworden. Ik eet ze zodra ze groot genoeg zijn direct op dus bij mij krijgen ze de kans niet om ‘voos’ te worden :)! Ik heb al 2 x radijzen gezaaid en geoost, en ga nu voor de derde ronde. Ik zaai niet zoveel tegelijk hoor, dus doe het van één zakje zaad. Ik probeer het gewoon en zie wel of het nog wat wordt… Ik ga nu ook nog een keertje rucola zaaien en pluksla. De vorige pluksla heb ik iets te kaal geplukt ;).