onuitroeibare pispot

• kleintje

Help. Ik heb een flink stuk grond om mijn huis. Da's allemaal erg leuk, maar in een aantal gebieden zit een flinke pispot die ik niet uit kan roeien. Ik ben nu twee jaar lang bezig om elke keer, als ik de pispot in de planten zie, alles eruit te halen. Maar hij blijft binnen een week weer opkomen.

Is er een andere manier om de pispot volledig uit je tuin te krijgen??

• Hibiscus

Haagwinde is een wortelonkruid.

Komt ie uit andermans tuin of een natuurgebied, dan blijf je bezig helaas en kan je alleen maar aan “damage control” doen.

Heb je allemaal nette tuintjes om je heen en staat ie alleen op jouw landje dan is het een kwestie van uitzoeken waar de wortels zitten en deze grondig te verwijderen. Dit moet je wel lang volhouden. (alsof 2 jaar nog niet lang genoeg is ! ;-) )

Laatste redmiddel is het alom vertrouwde gif maar dan wel één van de sterkere gifsoorten gebruiken. Op http://www.waterwereld.nu/haagwinde.html hebben ze het over MCPA.

Ikzelf zit in de eerste situatie. Ik kan alleen maar de ergste windingen weghalen omdat de haagwinde zijn wortels heeft bij de achterburen. Dit jaar had ik 2 meter 50 lange lianen in de hibiscus. Ik was woest ! Op de achterburen maar ook op mezelf omdat ik het niet eerder gezien had en nu dus als een ware weefster alles moest ontrafelen teneinde de hibiscus niet te “onthoofden”.

Hopelijk komen er nog meer tips.

Alvast succes.

Hibi.

• theo

Haagwinde vind ik prachtig een mooie combinatie met boerenwormkruid, wit en geel. :)

MCPA, mag dat nog verkocht worden???

Als je je leven lief is en dat van andere levende wezens, gebruik dit gif niet.

Goed wieden is met wortel en tak.

Meestal zitten de wortels van de winde door wortels vande planten die je wilt houden. Dan is er een oplossing: alle twee eruit.

• Hibiscus

Zo ver ik weet is het niet in de detailhandel te krijgen. Maar ik weet via via dat het wel nog gebruikt mag worden. Ik heb het even opgezocht en lees dat het tot 10/11/2008 nog verkocht mag worden en tot 2010 nog gebruikt. Dit is een Europese verordening.

Dat zegt wel genoeg over de giftigheid van dit product. Ik wilde het niet als een gemakkelijke oplossing aandragen. Integendeel, ik zie gif als een allerlaatste redmiddel.

• boelie

mcpa is wel degelijk nog voor de particulier te verkrijgen maar dan onder een ander naam namelijk bayer Gazon-net N werkzame stof mcpa 100 ml

• mw.lutetia

als je het hoofdwortelgestel verwijderd hebt gewoon elke week elke nieuw loot afknippen;bovengronds;dan put die zich zelf uit;en let er op dat er in een onbewaakt plekje geen zaad aan komt!luut

• kleintje

Dank jullie wel. Helaas zal ik dit dus nooit kunnen uitroeien. Ik heb geen buren om mij heen, alleen natuurgebied. Aangezien er ook vaak pinken (koeien) naast ons stuk grond staan, reeën lopen en veel hazen, dassen en wezels zitten, probeer ik alle problemen in de tuin op te lossen zonder gif. Ik ben het met sommige mensen eens dat de pispot (haagwinde dus) wel een mooi exemplaar is van onkruid, ik vind het alleen zonde dat het al mijn andere planten vernietigd.

Maar ik zal eens op zoek gaan naar het spul van bayer, kijken of dat werkt. Dank jullie wel!