Wespen eten mijn olijfboom op?

• Joost

Eindelijk heb ik er dan een in de tuin staan, een olea europea.

Maar: de blaadjes hebben allemaal afgehapte stukjes alsof er rupsen aan eten. Er is echter geen rups te bekennen in de boom. Wel zitten er soms tientallen wespen op de plant, wat ze aan het doen zijn weet ik niet.

Vroeger hadden we een houten schutting die door wespen ook half opgegeten is, zij gebruiken het houtpulp volgens mij voor hun nest ofzo.

Maar nu die olijf.

Wie herkent dit en is er eventueel iets tegen te doen??

• mw.lutetia

taxuskever!leg een wit laken om de boom heen;schud een paar uur na zonsondergan aan de boom;de kever laat zich vallen en kan wel een kwartier “voor dood”blijven liggen.afvoeren en dood maken;zelfs bij het door de wc spoelen komen ze wel weer eens naar boven!luut

• paula

Helemaal met Luut eens!! Krengen zijn het. Vreten aan alles en nog wat. En de larven zijn minstens zo erg. Die eten van onder de grond de wortels aan en dan kan het zomaar gebeuren dat een plant plotseling omvalt. Volgens mij wordt die plaag hoe langer hoe erger. En je kunt er bijna niks tegen doen.

Paula

• Joost

weet je het zeker, want ik zie echt helemaal niks in die boom zitten namelijk.

• paula

Dat is het probleem juist!!! Overdag houden ze zich schuil in hun verstophoekjes. Dan zie je ze niet.

Paula

• Joost

Nou, dat wist ik echt niet.

Dus als het gaat schemeren zouden ze in de boom moeten zitten??

Kan die kever te maken hebben met de soms gele blaadjes???

• Joost

Jullie hebben helemaal gelijk:

http://www.groeninfo.com/forum/28en26998en0/welk_beestje_vreet_mijn_olijf_op.html

Dit is precies zoals onze boom eruit ziet!!

Wat meot ik mij bij die kever voorstellen? En hoe krijg ik hem echt weg??

• paula

De kever is ca 1 á 1.5 cm, donkergrijs met gele spikkels en een spitse snuit. De larven zijn ook ca 1 á 1.5 cm. wit met een zwart puntje. Beide zijn nauwelijks te bestrijden. Ik heb er al jaaren last van. Ze leven het liefst op vochtige plaatsen en op het moment is het overal vochtig.:D

Paula

• Kees

Jo, je krijgt hem niet weg wat wel wat helpt is het advies met een wit laken en s`avonds laat en dan echt als het goed donker is aan de boom schudden zo heb ik het ook gedaan. Maar ja die larven he je hebt er wel aaltjes voor. Kan je via het tuincentrum bij Koppert bestellen. En dat er steeds meer komen is niet zo gek, ik heb gelezen dat ze 2 legsels per jaar hebben. En volgens mij legt 1 kever honderden eitjes. Geen fijn verhaal voor de amateur tuinder.

Kees.

• aatje

hallo Luut,

kunnen deze kevertjes ook in wilgjes zitten, ik heb nl. in div. wilgjes( treur-zilverblad) die er ook zo beroerd aan toe zijn, deze staan in grote bakken maar doen het dit jaar voor geen meter…..

zou t kunnen of zitten ze in bepaalde planten ??

gr,