Wespen eten mijn olijfboom op?

• mw.lutetia

die kevers verschijnen niet in de schemering;het moet echt al lang donker zijn;misschien zou bieslook of knoflook rond de oliijf kunnen helpen;ik heb zo'n vermoeden dat die larven daar niet blij mee zullen zijn.luut

• Tuinprins

Taxuskevers (ook bekend als gegroefde lapsnuitkever) heeft een voorkeur voor bepaalde planten om eitjes bij af te zetten (o.a. Rhododendron, Viburnum, Cornus, Heuchera, Fuchsia) maar ze eten van zo goed als alle planten.

Gegroet, de tuinprins

• Joost

Ik heb gisterenavond de pot waar de boom in staat met een mengsel van imidacloprid besproeid. We hebben in onze kleine stadstuin 3 planten: 2 bamboes en 1 olijf. Die olijf kostte 350,- euro… en uitgerekend in die dure plant zit zo'n kever!

Hopelijk legt hij het loodje van dit middel, alhoewel ik niet zo van de chemische bestrijding ben vind ik het ook zonde als die dure boom straks dood is.

Omdat het hier vanaf 21:00 heel hard is gaan regenen ben ik gaan slapen en heb de kever dus niet gezien.

• mw.lutetia

alleen de larven zitten in de grond;de volwassen dieren verstoppen zich in donkere hoekjes.luut

• Joost

Ja maar de werkstof verspreid zich door de plant en als de kever de bladeren eet dan zou hij dood moeten gaan.

Ik wacht gewoon even af.

• Margriet

Joost, er wordt wel gezegd dat Admire een gunstig effect zou hebben op die taxuskever maar dat is niet helemaal waar.

Je kunt het uiteraard proberen maar ga aub elke avond met dat laken aan de slag.

Je olijfboom is echt te kostbaar.

Met de hand wegvangen zodat ze zich niet meer kunnen voortplanten is echt effectiever, zeker als het om 1 boom gaat.

• Kees

Groot gelijk Margriet ik heb het ook zo gedaan en als de pot niet te groot is hou je hem even scheef en schudden maar en ik denk aan meerdere kevers in de boom. en die chemische rommel helpt toch niet bij particulier tuinders niet.

Kees.

• Joost

Gisterenavond hebben we er 2 gevonden en uit de boom verwijderd. Vanavon kijken we verder!

• Margriet

Blijven doen hoor Joost! Als Admire de oplossing was, zouden de kwekers er niet zo bang voor zijn. Het is echt een heel naar beestje!

Gr. Margriet.

• Joost

Maar aan hoeveel kevers moet ik denken in zo'n plant?

Gisteren na een uur speuren weer 1 kever gevonden en verwijderd, maar meer kan ik niet vinden.

Wat doen kwekers er tegen?