Naam volledig kwijt, kword oud zeker........

• Fred

Hallo, allemaal, Ik heb hier een plant waarvan ik de naam wel kan dromen. Maar nu even niet dus, hopeloos kwijt. Kan iemand me uit de brand helpen?

Bij voorbaat dank,

Fred.

• Margriet

Nachtschone?

Hoe heet ie ook weer…….ehm……Mirabilis longifolia (da's die witte) of Mirabilis jalapa (dat kan die roze van jou zijn, er zijn nog meer kleuren)

• Margriet

Of is het gewoon een Phlox, nee toch? (die zou je toch wel weten? ;-))

• Fred

Ha, nee, het is geen Phlox daar is deze rakker weleens voor uitgescholen maar deze schone geurt vooral 's avonds en ook nog wel in de ochtenduren. Overdag niet of nauwelijks. Phlox geurt gewoon heel de dag, lol. Er is ook een gele variant.

Maar je hebt me reuze geholpen, dank, ook voor de snelheid. (Ik hoopte al een beetje dat je in de buurt van het forum zou zijn, (-; )

Fred.

• Margriet

Ja, die gele is ook apart, met hardroze spatten. En heerlijk geuren, klopt. Hij heet ook niet voor niks Nachtschone. :-)

De witte is trouwens ook erg mooi, meer buisbloemen met felroze, lange meeldraden uit de buis vandaan.

Groet Margriet. (neem nog een snuifje)

• janet

dit is inderdaad de mirabelis japala “cherry pie”, ik heb m dit jaar voor t eerst uit zaad opgekweekt, geweldige plant, ik ga volgend jaar de andere kleuren ook uitproberen. trouwens ik lees tot op heden tegengestelde feiten over deze plant, de een zegt dat ie eenjarig is en de ander zegt dat je de knol moet uitgraven en in t voorjaar weer moet planten dan zou die nog veel groter worden. hoe ga jij om met deze plant, ik zou m graag willen overhouden. groet

Janet

• aatje

hoi, bij ons( midden veluwe) noemen ze die roze 'hoerebloemen" ben eigenlijk wel benieuwd waarom ze die naam hier voor gebruiken………

als iemand dat ook kent en weet waarom ze zo genoemd worden, laat dan ff horen…

groetjes en een fijn weekend allemaal

• Margriet

Dat zal wel te maken hebben met het “nacht” en het “schone”.

En wellicht met de lekkere geur die alleen 's avonds naar voren komt.

Het klinkt niet erg aardig voor zo'n mooie, rijkbloeiende plant.

Gr. Margriet.

• Olga

Mijn zus heeft er dit jaar een prachtig exemplaar van staan, groot en vol.

Twee jaar geleden gezaaid, en vorig jaar heeft zij de knol opgegraven en dit jaar herplant. Ze had ook weer nieuwe gezaaid, maar die zijn nog kleiner. Dus uit zaad gaat ook goed, maar met een knol heb je voorsprong!

Ik had m ook ooit gezaaid (zaadjes kwamen bij haar vandaan) maar vond 'm niet boeiend, maar nu ik hem zo groot en vol zag….. Janet ik zou er voor gaan!

Olga

• aatje

idd Margriet, zo iets zal t zijn , ik kende de naam nachtschone ook niet.

dank je.

groetjes