hoe snoei je een lampepoetserplant

• janet

hallo,

mijn schoonzuster heeft een lampepoetserplant en vroeg mij hoe deze te snoeien en wanneer. ik heb al gegoogeld maar wordt niet veel wijzer dan dat het een kuipplant is ws niet winterhard? enfin, hopelijk kan iemand hier mij wat wijzer maken. alvast bedankt,

groet Janet

• mw.lutetia

de callistemon-als dat de plant is die je bedoelt,moet je zo mijn mogelijk snoeien;dan behoudt ze haar mooie vorm;je kunt de twijgen wel wat inkorten,maar dat zou ik pas na de bloei doen.luut

• paula

Die van mij heb ik vorige maand (idd, na de bloei) drastisch gekort. De takken waren erg slungelig en van een mooi model was geen sprake. Hij loopt al weer aardig uit.

Paula

• judith

Ik had er bij mijn vorig huis eentje en die snoeide ik pas in het voorjaar op het moment dat de ergste vorst voorbij is heel kort en dan kon je de nieuwe uitgroei al zien.

• Margriet

Er zijn 3 planten/struiken die in Nederland “lampenpoetser” worden genoemd.

Weet je de Latijnse naam?

Gr. Margriet.

• janet

jazeker, hij heet bougainville calistemon, vandaar mijn vraag of hij wel buiten kon overwinteren. Ik heb m zelf nog nooit gehad maar volgens diverse links betreft het een kuipplant. Maar ik heb een oleander die ik gewoon buiten heb staan en t prima doet dus vandaar mijn vraag. bij mijn schoonzus is hij al uitgebloeid en ik zie allemaal nieuwe scheuten aan de takken waar bloemen hebben gezeten maar ik vraag me af of dit nou zo mooi gaat worden je ziet nl tak, met een stuk bruin (uitgebloeide bloem) en daaraan weer een verse scheut. Ik heb zelf de neiging dat bruine eruit te knippen maar nogmaals ik heb geen ervaring met deze plant. groet janet

• paula

Dit is dezelfde plant als die ik heb. Gewoon snoeien zou ik zeggen. De takken die ik afgeknipt heb, ben ik ook aan 't stekken maar dat lukt nog niet zo. Ze zien er prima uit maar hebben nog geen wortels.

Paula

• mw.lutetia

dat bruine wat je ziet zijn de zaadbolletjes;het duurt wel 2 jaar voordat die rijp zijn;ze ontkiemen vrij makkelijk. de callistemon mag nooit uitdrogen;ook niet in de winter.luut